Diskuterte den digitale framtiden i Washington

PublisertFredag, 15. november 2013 - 0:49-OppdatertFredag, 15. november 2013 - 12:35
— Den nye regjeringen vil gi videreutdanning til flere lærere. For å klare dette, tror vi at MOOCS er viktig, sier kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen.
MOOCS. Framtiden er trolig gratis, digital og lett tilgjengelig. Men kan Massive Open Online Courses virkelig revolusjonere høyere utdanning? Diskusjonen ble tatt på Transatlantic Science Week.

Forskerne og byråkratene som diskuterte hvilke muligheter som ligger i utviklingen av Massive Open Online Courses (MOOCS) under Transatlantic Science Week i Whasington, USA, var enige om en ting: MOOCS har ikke funnet sin form ennå. Ingen vet helt hvordan de nye teknologiske mulighetene både kan bedre undervisningen og gjøre utdanning mer tilgjengelig for alle.

– Vi må ikke tro at MOOCS enkelt kan utslette forskjellene mellom folk, sier kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen.

Matthew-effekten kan inntre

Han minnet om at per i dag er det ingen søramerikanske eller afrikanske utdanningsinstitusjoner som har et formelt samarbeid med MOOCS-plattformer.

— Matthew-effekten kan helt klart inntreffe: slik at de som har mye vil få mer, og de som har lite vil få lite. Forskjellene mellom rike og fattige innad i en del land er stor. Fremdeles er utdanning nøkkelen til likeverd, sier Torbjørn Røe Isaksen.

— Jeg tror ikke MOOCS kan fikse alt for oss, men jeg tror på teknologiske framskritt. En endring er ofte en endring til det bedre, sier kunnskapsministeren.

UiB-rektoren er optimist

Rektor Dag Rune Olsen er i likhet med kunnskapsministeren framtidsoptimist.

Han mener at digitale kurs har et klart demokratiserende potensiale, som vi har en plikt til å utvikle.

— Dette gir muligheter for en rimelig utdanning til mange. Å utvikle plattformene har en kostnad. Jeg tror tiden er inne for å knytte kontakt med kommersielle partnere nå, sier Dag Rune Olsen.

Dag Rune Olsen deler ikke skeptikernes frykt for at kollokvier, faglige diskusjoner og fellesskapet på lesesalen vil forsvinne ved de digitale kursenes inntreden.

— Vi trenger ikke frykte at studentene vil forsvinne fra campus, sier Dag Rune Olsen.

Høy frafallsprosent

Don Millard representerte den amerikanske National Science Foundation. Han mener de åpne nettstudienes inntreden i det pedagogiske universet har ført til en fornyelse av samtalen om hvordan vi lærer best.

— Hvilke bakgrunnskunnskaper du har fra før, er avgjørende for om du kommer til å ha nytte av undervisning via MOOCS. Vi ser at disse kursene har en ekstremt høy frafallsprosent. Dette kan skyldes at studentene melder seg på, starter, men finner ut at undervisningen foregår på et nivå som er for høyt for dem. De mangler de nødvendige bakgrunnskunnskapene, og finner dermed ikke undervisningen meningsfull.

Millard sier at nettundervisning dermed må være tilpasset den enkelte student.

— Vi må ta oss tid til å kartlegge den enkelte students forhåndskunnskaper. Da kan vi også gi MOOCS-undervisning med et personlig tilpasset innhold, sier han.

DIY-grader og tilpasset undervisning

Om den norske heltidsstudenten er på vikende front, er hun i sterkt mindretall i USA. Tre av fire amerikanske studenter har ikke utdanning som sin hovedaktivitet. Dette stiller nye krav til hvordan undervisningen skal strukturerers, mener Cathy Sandeen fra American Council on Education.

— Vi får alle skreddersydd reklamene våre på nettet. De blir spesiallaget til deg, ut fra hva du har søkt på før. Ville det ikke vært fint om utdanning kunne vært litt på samme måten? spør Cathy Sandeen.

Hvordan den nye formen for nettstudier og nettundervisning skal anvendes i Norge er ennå i test-fasen.

I sitt innlegg holdt rektor ved Universitetet i Bergen, Dag Rune Olsen, fram nødvendigheten av at studentene er motiverte for å lære. Selvstyrte nettstudier er krevende, og motivasjonen må være høy.

MOOCS er verktøy. Men vi må huske på at «a fool with at tool is still a fool».

Fakta

Transatlantic Science Week

  • Konferanse i Washington DC 12. og 13. november
  • Samlet forskere, universitetsledere, byråkrater og politikere fra Norge, USA og Canada
  • Årets hovedtema var internasjonal sikkerhet, cybersikkerhet, massive open online courses (MOOCS) og utdanningspolitikk
  • Den norske ambassaden i Washington DC arrangerte konferansen i samarbeid med Forskningsrådet, Kunnskapsdepartementet og Justisdepartementet.
  • MOOCS«massive open  online courses».

Ved å melde deg på vil du jevnlig få nyhetsbrev fra Khrono på epost.

Tips oss gjerne om aktuelle saker på tips@khrono.no.

Vennlig hilsen Tove Lie,
ansvarlig redaktør, Khrono

Nyhetsbrev

Meld deg på vårt nyhetsbrev og få oppdateringer rett til din e-post!

Fakta

Transatlantic Science Week

  • Konferanse i Washington DC 12. og 13. november
  • Samlet forskere, universitetsledere, byråkrater og politikere fra Norge, USA og Canada
  • Årets hovedtema var internasjonal sikkerhet, cybersikkerhet, massive open online courses (MOOCS) og utdanningspolitikk
  • Den norske ambassaden i Washington DC arrangerte konferansen i samarbeid med Forskningsrådet, Kunnskapsdepartementet og Justisdepartementet.
  • MOOCS«massive open  online courses».

Fra seksjonene

Siste

Debatt

Karriere

Campus

Samfunn

Mest lest

Debatt

Meninger · Studiestart. Politiutdanningen skal forberede studentene på oppgaver som vi i dag ikke kjenner helt til, skriver rektor Nina Skarpenes ved Politihøgskolen. 
Meninger · Doktorgrader. At tre av ti doktorgradsstipendiater hentes fra utlandet, er et sunnhetstegn. Blir det sju av ti kan ringvirkningene på lengre sikt ramme den hjemlige forskerrekrutteringen, mener professor emeritus Sigurd Allern. 
Meninger · Studentboliger. Norsk studentorganisasjon fusker med tallene sine og presenterer ikke hele bildet når de legger fram tall for studentboliger. I tillegg tar de ikke høyde for ulike lokale forhold i sine nasjonale måltall, skriver Einride Berg, direktør for studentsamskipnaden i Ås.  

Karriere

Campus

Samfunn