Digital læring: Masteridé fra HiOA kan bli læringssuksess

PublisertFredag, 15. november 2013 - 12:34-OppdatertFredag, 15. november 2013 - 12:40
Steinar Aas har hentet inspirasjon fra spill som Mario og Rayman i Enkis visuelle stil.
Digital læring. Som masterstudent på HiOA fikk Steinar Aas inspirasjon til å lage læringsspill for elever. Nå kan spillet også bli «god butikk» for Aas.

Steinar Aas har etter masterstudier jobbet som lærer i flere år. Han så seg lei av et manglende tilbud på digital læring i grunnskolen. Derfor laget han et læringsspill.

Aas er mannen bak det interaktive læringsspillet Enki. Han tok lærerutdanning og siden master i IKT-støttet læring ved Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA). Det var mens Aas tok sin master at han begynte å jobbe med gründerideen om et læringsspill. Et spill som skal fungere som et læringsspill for elevene, og en ressurs for lærerne. De siste ukene har Enki fått bred omtalte i en rekke riksdekkende medier.

Små historier fanger oppmerksomhet

— Enki er et spill bygd opp av småhistorier i ulike brett. Å bygge en fortelling rundt ulike oppgaver er en måte å fange oppmerksomheten til spillerne og elevene på, sier Aas.

Læringsspillet blir nå utviklet med støtte fra Forskningsrådet og Innovasjon Norge. Aas mener spillbasert læring er et viktig verktøy for bedre læring, med flere fordeler.

— Enki bidrar også til å motivere elevene, siden det er spillbasert læring, mener Aas.

Enki er fremdeles et beta-produkt, som fremdeles er under utvikling, men spillet ble nylig gitt ut, med en abonnementsløsning for betaling.

Et nettbasert spill

Spillet er nettbasert og spilles rett i nettleseren. Spillet bygger på grunnskolelæreplanen for elever mellom åtte og tolv år. Som bruker lager man seg en spillfigur eller avatar, og spilles på brett sammen med medelevene.

(Illustrasjon: Asio)

I spillet er det også en chatt-funksjon hvor elever og lærere kan kommunisere.

Aas har etablert firmaet Asio som nå står for den videre utvikling av spillet. De jobber med en svensk versjon av Enki, samt at de også ser for seg å lage en engelsk versjon.

Han sier de trenger å utvide både fagfelt og trinn, som nå består av matte og engelsk for 5. og 6. klassetrinn. 

Første gründerspire i masterstudiet

Leikny Øgrim, professor ved Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI), sier masterstudiet IKT-støttet læring ikke er en utdanning for gründere, men at Aas selv tok initiativet til å gå langt med læringsspillkonseptet.

— Arbeidet har gått langt utover det masterstudiet tilbyr. Han så muligheten for å treffe andre med samme interesse, skape nettverk og dele ideer. Men vi har stått som faglige garantister ved å skape kontaktnett. Vi har også hjulpet med å søke penger til prosjektet fra Forskningsrådet og Kjeller Innovasjon, sier Øgrim.

Øgrim er svært fornøyd med hvor langt Aas har kommet med gründerprosjektet, som begynte som masteroppgave. Masterstudiet IKT-støttet læring tilbyr mange muligheter for studentene, men de fleste havner ikke i gründervirksomhet.

Manusforfatter ser potensiale

Lektor Christian Buffon har stått for å fylle inn informasjon i rammene, for å gjøre tekstinnholdet relevant til et faglig nivå i spillet. Han er blant flere manusforfattere i prosjektet. Han synes Enki både er nytenkende og har mye potensiale for videre utvikling.

— Spillet er foreløpig begrensa innenfor matematikk og engelsk, men mulighetene ligger for å putte inn flere fag. Vi er sånn sett med på å få det digitale inn i læreplanen, forteller Buffon.

Ulike støttespillere

Aas (bildet under) poengterer at han ikke hadde kommet i gang med prosjektet viss det ikke var for støttespillerne.  Han sier man må ha et bredt team.

— Vi har et bredt team med kompetanse. Grafikere har vært studenter fra Fakultet for Teknologi, kunst og design på HiOA og elever ved Norges Kreative Fagskole (NKF) i startsfasen, men nå er det hovedsakelig profesjonelle frilansere som bidrar på dette. Fra Norges Informasjonsteknologiske Høgskole (NITH) har vi hatt bidrag innen spilldesign og webutvikling, og de fleste programmerene har vært rekruttert fra Universitetet i Oslo (UiO). Disse har nå gjennomført sine studier og satser fulltid på prosjektet Enki, sier Aas.

— Enki er innovativt

Med bachelor i programmering og nettverk ved UiO, samt programmering som hobby, er Stian Sandvold blant de som skal ro prosjektet i havn.

— Jeg synes Enki er ganske innovativt. Jeg tror det blir en bra suksess, også fordi det kan hjelpe elever med læringsvansker. I tillegg tar man enklere til seg informasjon gjennom datamaskinen, mener Sandvold.

Fakta

Spillet Enki

Er et læringsspill for elever i grunnskolen der elevens spillfigur/avatar møter dyr som stiller fagrelevante spørsmål.

Foreløpig utviklet for matematikk og engelsk, men kan utvides til andre fag.

Startet opp som en ide da Steinar Aas var masterstudent på HiOA. Nå lanseres og selges bruk gjennom firmaet Asio.

Asio leier inn mye av arbeidskraften, med rundt ti faste bidragsytere.

Er lansert i en betaversjon, betaling skjer ved en abonnementsløsning, per måned eller halvår.

Har fått støtte fra Norges Forskningsråd og Innovasjon Norge, med god hjelp fra lærermiljøet på HiOA.

Kilder: HiOA/Steinar Aas/Asio

 

Master i IKT-støttet læring

Toårig masterstudium på Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI) ved HiOA med kurstilbud som organiseres i fem kursuker.

I løpet av studiet skal man kunne utvikle kreative løsninger for digitale læringsressurser innenfor skole og opplæring, forvalting, organisasjoner og arbeidslivet.

Studiet gjør studenten spesielt kvalifisert for undervisning i IKT-fag i videregående skole.

Kilde: hioa.no

Ved å melde deg på vil du jevnlig få nyhetsbrev fra Khrono på epost.

Tips oss gjerne om aktuelle saker på tips@khrono.no.

Vennlig hilsen Tove Lie,
ansvarlig redaktør, Khrono

Nyhetsbrev

Meld deg på vårt nyhetsbrev og få oppdateringer rett til din e-post!

Fakta

Spillet Enki

Er et læringsspill for elever i grunnskolen der elevens spillfigur/avatar møter dyr som stiller fagrelevante spørsmål.

Foreløpig utviklet for matematikk og engelsk, men kan utvides til andre fag.

Startet opp som en ide da Steinar Aas var masterstudent på HiOA. Nå lanseres og selges bruk gjennom firmaet Asio.

Asio leier inn mye av arbeidskraften, med rundt ti faste bidragsytere.

Er lansert i en betaversjon, betaling skjer ved en abonnementsløsning, per måned eller halvår.

Har fått støtte fra Norges Forskningsråd og Innovasjon Norge, med god hjelp fra lærermiljøet på HiOA.

Kilder: HiOA/Steinar Aas/Asio

 

Master i IKT-støttet læring

Toårig masterstudium på Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI) ved HiOA med kurstilbud som organiseres i fem kursuker.

I løpet av studiet skal man kunne utvikle kreative løsninger for digitale læringsressurser innenfor skole og opplæring, forvalting, organisasjoner og arbeidslivet.

Studiet gjør studenten spesielt kvalifisert for undervisning i IKT-fag i videregående skole.

Kilde: hioa.no

Fra seksjonene

Siste

Debatt

Karriere

Campus

Samfunn

Mest lest

Debatt

Meninger · Rektor. Her kan du lese Ole Petter Ottersens programerklæring for rektorjobben ved Karolinska Institutet i Stockholm. Ottersen tiltrer 1.august.  
Meninger · H2020. En forskningsbasert kunnskap om samfunnet må ha en helt sentral plass når de store samfunnsutfordringene adresseres i en urolig tid, skriver ledere ved Universitetet i Bergen og retter kritikk mot EUs program for innovasjon og forskning. 
Meninger · Sortering. Aksel Braanen Sterri slipper for billig unna, mener Lars Egeland ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Han tror Universitetet i Oslo ble overrasket over å bli angrepet fra venstre av en statssekretær fra Frp. 

Campus

Samfunn