Masterstudent i Molde fikk fagansvaret

Publisert - Sist oppdatert
Masterstudent Erik Langelo har forelest i mikroøkonomi ved Høgskolen i Molde dette semesteret.

Masterstudent Erik Langelo har forelest i mikroøkonomi ved Høgskolen i Molde dette semesteret.

Masterstudent Erik Langelo foreleste i mikroøkonomi ved Høgskolen i Molde for første gang i vår. Studentene gjorde det bedre på vårens eksamen enn det 2016-klassen presterte i fjor.

180 studenter ved Høgskolen i Molde har i vår hatt masterstudent Erik Langelo (26) som foreleser i mikroøkonomi, skriver Panorama.

— Jeg liker å tjene penger, jeg er kapitalist. Men jeg liker også å undervise, sier Erik Langelo, som er fra industribygda Stranda på Sunnmøre.

Med 166 studenter som tok eksamen i faget, 14 flere enn i 2016, var det 18 færre stryk, 5 flere A-er og 20 flere som fikk B i 2017.

Ble tidlig rekruttert

Langelo, som denne våren også skriver masteroppgave i logistikk, begynte å studere økonomi og administrasjon ved Høgskolen i Molde høsten 2012. Han ble tidlig rekruttert som hjelpelærer i en rekke fag, og har vært hjelpelærer i mikroøkonomi tre år på rad.

Eksamens-oppgavene var i stil med det studentene gjorde av innleverings-oppgaver, for jeg syns det er viktig med faglig samsvar mellom forelesninger, innleveringer og eksamen.

Erik Langelo
Masterstudent og foreleser i mikroøkonomi

Det kan tenkes at han treffer noe hos studentene som vi eldre fagansatte ikke gjør.

Heidi Hogset
Førsteamanuensis og prorektor

— Jeg ble mer og mer involvert i faget, og da det ble klart at Lars Georg Backer ikke skulle fortsette som foreleser i mikroøkonomi, så foreslo Oddbjørn Sættem at jeg kunne ta faget. Og det sa dekan Oskar Solenes ja til, forteller Langelo.

— Hva er mikroøkonomi?

— Oppsummert i én setning, så handler det om tre ting: Produsentene, konsumentene og markedet. Det er mye matematikk i faget, så det liker jeg. Matematikk er artig, sier Langelo.

Har prøvd å dempe dialekten

Langelos undervisning blir tatt opp på video og er tilgjengelig via HiMoldeX, som er høgskolens åpne kursplattform. Men selv om fjernstudenter fra hele verden kan se forelesningene, så mener stranderen at rekkevidden begrenses av hvem som forstår dialekta hans.

— Jeg forsøker å dempe den litt, men vet ikke helt om jeg fikk det til, sier han.

— Hvordan syns du det gikk i dag?

— Som forventet. Jeg snakket meg inn i et hjørne et par ganger, men i det store og hele gikk det helt ok, sier Langelo, som avslører at han har ambisjoner om å ta en doktorgradsutdanning i logistikk.

Dristig og uvanlig

Førsteamanuensis Heidi Hogset, som nylig ble valgt til prorektor, er fagansvarlig for mikroøkonomi. Hun karakteriserer det som dristig og uvanlig å bruke en masterstudent som foreleser i faget.

— Mikroøkonomi er et tungt og vanskelig fag, men studentene har vært veldig fornøyde med hjelpelærerne i faget. Det blir spennende å se hvordan det går med Langelo i foreleserrollen. Det kan tenkes at han treffer noe hos studentene som vi eldre fagansatte ikke gjør, sier Hogset.

Dekan Oskar Solenes medgir at det er uvanlig at en masterstudent har et såpass stort kurs som mikroøkonomi, men forsikrer at Langelo vil få faglig støtte, veiledning og kvalitetssikring fra de fagansatte.

— Bakgrunnen for denne løsningen er at Heidi Hogset har fått store undervisningsmengder på masternivå, i tillegg til at hun ble valgt til prorektor, sier han, og fortsetter:

— Langelo har faglige ambisjoner, og vi vil gjerne støtte opp under slike studenter. Vi har fått tilbakemeldinger på at han er en flink formidler av noe mange synes er vanskelig. Jeg tror det ble en god løsning nå, men jeg tror ikke det blir en fast ordning at vi bruker masterstudenter som forelesere i dette faget, sier Solenes.

Sammen med ekstern sensor

Langelo sine studenter i mikroøkonomi gjorde det bedre på vårens eksamen enn det 2016-klassen presterte i fjor.

Han opplyser at i tillegg til han selv, har en ekstern sensor bidratt til å rette og sette karakterer på alle eksamensbesvarelsene.

— Eksamensoppgavene var i stil med det studentene gjorde av innleveringsoppgaver, for jeg syns det er viktig med faglig samsvar mellom forelesninger, innleveringer og eksamen. Da blir ikke oppgavene på eksamen noe helt nytt, men i tråd med det du lærte på kurset, sier Langelo.

Han betegner seg selv som en «skranglete» foreleser i begynnelsen av semesteret, men mener det gikk bedre etterhvert som han ble komfortabel i den nye rollen.

— Forelesningene mine startet 8 om morgenen onsdag og fredag, så det var litt labert oppmøte – helt ned i 20-30 studenter på det dårligste. Men studentene kan se forelesningene på HiMoldeX, og det er et tilbud jeg er for. Så selv om videoopptak av forelesningene fører til mindre oppmøte, så er det noe en foreleser bare må takle, sier Langelo.

Fakta

Resultater våren 2016 og 2017

2016:

2017: