Hvordan få til fremragende sykepleieutdanning, er et av temaene på årets SPS-konferanse. Her er fornøyde sykepleiestudenter ved utdanningen på HiOAs campus Kjeller.

Med råd om hvordan bli verdensledende

Innledere fra Stanford og Edinburgh kommer til HiOA torsdag for å fortelle hvordan man blir verdensledende på sykepleie- og lærerutdanning.

Publisert Oppdatert

OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Kvaliteten på de to store masseutdanningene på HiOA, lærer- og sykepleieutdanningene, skal under lupen på den årlige konferansen ved Senter for profesjonsstudier (SPS) torsdag 3.desember. Hva kan lærer- og sykepleieutdanningene ved HiOA bli bedre på og hva kan de lære av de aller beste i verden?

Professor Tonks Fawcett ved University of Edinburgh leder en av de beste sykepleieutdanningene i verden. Hun kommer på konferansen til Senter for profesjonsstudier (SPS), som arrangeres torsdag 3.desember.

Der vil hun fortelle hva som skal til for å få fremragende sykepleieutdanning. I tillegg kommer lederen for lærerutdanningene ved Stanford University i USA, Peter Williamson, og skal fortelle hva som skal til for å utdanne gode lærere.

Personlig oppfølging

Fawcetts svar på hvordan utdanningen er blitt verdensledende ligger i høye krav for å komme inn på utdanningen og høye forventninger til studentene. Når de først er kommet inn, får studentene personlig veiledning gjennom studieløpet. Hver enkelt student får skreddersydd den læringen de trenger, og veiledningen dreier seg ofte rundt temaer som studentene ønsker seg.

Studentenes personlige veileder har en nøkkelrolle i å sørge for at studenten når sine læringsmål.

Tonks Fawcett

— Studentenes personlige veileder har en nøkkelrolle i å sørge for at studenten når sine læringsmål. Ved behov samarbeider lærerne om studentene for å oppnå dette, sier Fawcett til hioa.no.

Legger vekt på helhet

Fawcett fremhever at utdanningen legger stor vekt på emosjonell intelligens i tillegg til den kliniske opplæringen.

— Vi ønsker at våre studenter skal utvikle reflekterende, kritiske og analytiske evner, og evnen til å kommunisere dette, sier hun.

– Det viktigste som skal komme ut av vår sykepleieutdanning er at sykepleierne skal kunne gi helhetlig og reflektert pleie, som gjenspeiler kompleksiteten i mennesket og livets uforutsette hendelser, sier hun.

Kvalitetsforskjeller

På Høgskolen i Oslo og Akershus har flere undersøkelser avduket svak kvalitet på den største sykepleieutdanningen, som foregår i Pilestredet.

NOKUTs studiebarometer viser at studentene er misfornøyd med manglende personlig oppfølging og tilbakemelding, store klasser og forelesninger med opptil 600 studenter i salen.

En undersøkelse fra Senter for profesjonsstudier (SPS) som ble offentliggjort tidlig i høst, viste at det er store kvalitetsforskjeller mellom utdanningene på Kjeller og i Pilestredet.

Les også:

Mindre grupper

SPS-konferansen skal professor Kari Almendingen (bildet under), som inntil 1. august var leder for instituttet som driver sykepleieutdanning på Kjeller, snakke om hva som er årsaken til at utdanningen på Kjeller får gode tilbakemeldinger.

(Foto: Ketil Blom Haugstulen)

Ifølge HiOAs nettside forklarer Almendingen at personlig oppfølging av studentene er noe av forklaringen. Studentene deles opp i faste grupper med en ansvarlig lærer fra første dag. Disse gruppene fungerer formelt frem til midten av andre semester, men ofte uformelt også i andre og tredje studieår.

— Dette grepet gir en tett kontakt og god dialog som alle er fornøyde med, sier Kari Almendingen.

— En kultur for tilbakemelding gir rom for hyppige muntlige tilbakemeldinger i små grupper hvis ting ikke fungerer, sier hun.

Flere grunner

Hun mener det er flere grunner til at sykepleierutdanningen ved Kjeller har fått gode evalueringer fra både arbeidsgiverne, nåværende og tidligere studenter.

— Kjernen for å kunne tilby en god utdanning ligger i at både studentene, utdanningen og de ansatte er godt og hensiktsmessig organisert, slik at ressursene i størst mulig grad kan styres direkte inn mot kjernevirksomheten, sier hun, ifølge hioa.no.

Hun trekker også frem viktigheten av gode lærere som jobber med relevante praksisnære forsknings- og utviklingsprosjekter i tett samarbeid med praksisfeltet.

Ingen verdensledende i Norge

HiOA har i sin strategi en visjon om å være verdensledende i profesjonsutdanninger. Leder ved Senter for profesjonsstudier (SPS), Oddgeir Osland, sa til Khrono i et tidligere intervju at det per i dag ikke er noen i Norge som har den rollen. 

— Vi kan og bør vi lære av de som er internasjonalt ledende, hva de gjør og på hvilken måte det kan overføres til vår kontekst, sa Osland. Og for å finne de internasjonalt ledende må man til Standford og Edinburgh, mener senterlederen.

Kvalitet i lærerutdanningen

I tillegg til at Peter Williamson skal snakke om hvordan man kan få fremragende lærerutdanninger, kommer også flere norske eksperter på SPS-konferansen.

Les også: Lærerstudenter med matte er minst fornøyd med studiene

Professor Thomas Dahl ved NTNU og førsteamanuensis Hege Hermansen ved SPS skal snakke om forskning på lærerrollen i Norge, mens Elaine Munthe, som er professor og dekan ved Universitetet i Stavanger skal ta for seg evaluering av grunnskolelærerutdanningen. Førsteamanuensis Rachel Jakhelln ved UiT - Norges arktiske universitet, skal snakke om fremragende praksisopplæring i lærerutdanningen - hva er det og hvordan får man det til?

Les også: 

(Saken er oppdatert med nye bilder). 

 

 

Velkommen til vårt kommentarfelt
Logg inn med en Google-konto, eller ved å opprette en Commento-konto gjennom å trykke på Login under. (Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang)

Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se Khronos debattregler her. God debatt!
Powered by Labrador CMS