SPS-konferanse: Med råd om hvordan bli verdensledende

PublisertOnsdag, 2. desember 2015 - 21:32-OppdatertSøndag, 27. august 2017 - 14:49
Hvordan få til fremragende sykepleieutdanning, er et av temaene på årets SPS-konferanse. Her er fornøyde sykepleiestudenter ved utdanningen på HiOAs campus Kjeller.
Studiekvalitet. Innledere fra Stanford og Edinburgh kommer til HiOA torsdag for å fortelle hvordan man blir verdensledende på sykepleie- og lærerutdanning.

Kvaliteten på de to store masseutdanningene på HiOA, lærer- og sykepleieutdanningene, skal under lupen på den årlige konferansen ved Senter for profesjonsstudier (SPS) torsdag 3.desember. Hva kan lærer- og sykepleieutdanningene ved HiOA bli bedre på og hva kan de lære av de aller beste i verden?

Professor Tonks Fawcett ved University of Edinburgh leder en av de beste sykepleieutdanningene i verden. Hun kommer på konferansen til Senter for profesjonsstudier (SPS), som arrangeres torsdag 3.desember.

Der vil hun fortelle hva som skal til for å få fremragende sykepleieutdanning. I tillegg kommer lederen for lærerutdanningene ved Stanford University i USA, Peter Williamson, og skal fortelle hva som skal til for å utdanne gode lærere.

Personlig oppfølging

Fawcetts svar på hvordan utdanningen er blitt verdensledende ligger i høye krav for å komme inn på utdanningen og høye forventninger til studentene. Når de først er kommet inn, får studentene personlig veiledning gjennom studieløpet. Hver enkelt student får skreddersydd den læringen de trenger, og veiledningen dreier seg ofte rundt temaer som studentene ønsker seg.

— Studentenes personlige veileder har en nøkkelrolle i å sørge for at studenten når sine læringsmål. Ved behov samarbeider lærerne om studentene for å oppnå dette, sier Fawcett til hioa.no.

Legger vekt på helhet

Fawcett fremhever at utdanningen legger stor vekt på emosjonell intelligens i tillegg til den kliniske opplæringen.

— Vi ønsker at våre studenter skal utvikle reflekterende, kritiske og analytiske evner, og evnen til å kommunisere dette, sier hun.

– Det viktigste som skal komme ut av vår sykepleieutdanning er at sykepleierne skal kunne gi helhetlig og reflektert pleie, som gjenspeiler kompleksiteten i mennesket og livets uforutsette hendelser, sier hun.

Kvalitetsforskjeller

På Høgskolen i Oslo og Akershus har flere undersøkelser avduket svak kvalitet på den største sykepleieutdanningen, som foregår i Pilestredet.

NOKUTs studiebarometer viser at studentene er misfornøyd med manglende personlig oppfølging og tilbakemelding, store klasser og forelesninger med opptil 600 studenter i salen.

En undersøkelse fra Senter for profesjonsstudier (SPS) som ble offentliggjort tidlig i høst, viste at det er store kvalitetsforskjeller mellom utdanningene på Kjeller og i Pilestredet.

Les også:

Mindre grupper

SPS-konferansen skal professor Kari Almendingen (bildet under), som inntil 1. august var leder for instituttet som driver sykepleieutdanning på Kjeller, snakke om hva som er årsaken til at utdanningen på Kjeller får gode tilbakemeldinger.

(Foto: Ketil Blom Haugstulen)

Ifølge HiOAs nettside forklarer Almendingen at personlig oppfølging av studentene er noe av forklaringen. Studentene deles opp i faste grupper med en ansvarlig lærer fra første dag. Disse gruppene fungerer formelt frem til midten av andre semester, men ofte uformelt også i andre og tredje studieår.

— Dette grepet gir en tett kontakt og god dialog som alle er fornøyde med, sier Kari Almendingen.

— En kultur for tilbakemelding gir rom for hyppige muntlige tilbakemeldinger i små grupper hvis ting ikke fungerer, sier hun.

Flere grunner

Hun mener det er flere grunner til at sykepleierutdanningen ved Kjeller har fått gode evalueringer fra både arbeidsgiverne, nåværende og tidligere studenter.

— Kjernen for å kunne tilby en god utdanning ligger i at både studentene, utdanningen og de ansatte er godt og hensiktsmessig organisert, slik at ressursene i størst mulig grad kan styres direkte inn mot kjernevirksomheten, sier hun, ifølge hioa.no.

Hun trekker også frem viktigheten av gode lærere som jobber med relevante praksisnære forsknings- og utviklingsprosjekter i tett samarbeid med praksisfeltet.

Ingen verdensledende i Norge

HiOA har i sin strategi en visjon om å være verdensledende i profesjonsutdanninger. Leder ved Senter for profesjonsstudier (SPS), Oddgeir Osland, sa til Khrono i et tidligere intervju at det per i dag ikke er noen i Norge som har den rollen. 

— Vi kan og bør vi lære av de som er internasjonalt ledende, hva de gjør og på hvilken måte det kan overføres til vår kontekst, sa Osland. Og for å finne de internasjonalt ledende må man til Standford og Edinburgh, mener senterlederen.

Kvalitet i lærerutdanningen

I tillegg til at Peter Williamson skal snakke om hvordan man kan få fremragende lærerutdanninger, kommer også flere norske eksperter på SPS-konferansen.

Les også: Lærerstudenter med matte er minst fornøyd med studiene

Professor Thomas Dahl ved NTNU og førsteamanuensis Hege Hermansen ved SPS skal snakke om forskning på lærerrollen i Norge, mens Elaine Munthe, som er professor og dekan ved Universitetet i Stavanger skal ta for seg evaluering av grunnskolelærerutdanningen. Førsteamanuensis Rachel Jakhelln ved UiT - Norges arktiske universitet, skal snakke om fremragende praksisopplæring i lærerutdanningen - hva er det og hvordan får man det til?

Les også: 

(Saken er oppdatert med nye bilder). 

 

 

Fakta

SPS-konferansen

Hvordan bli verdensledende i profesjonsutdanning, er temaet for årets konferanse ved Senter for profesjonsstudier. Spørsmålet er hva utdanningene i Norge kan lede av de som er verdensledende.

Blant innlederne er:

Professor Tonks Fawcett, professor ved sykepleieutdanningen ved University of Edinburgh skal snakke om: «What characterizes excellent Nursing education programmes?»

Peter Williamson, leder av lærerutdanningene ved Stanford University: «What characterizes excellent Teacher education programmes»

Program for konferansen

 

Ved å melde deg på vil du jevnlig få nyhetsbrev fra Khrono på epost.

Tips oss gjerne om aktuelle saker på tips@khrono.no.

Vennlig hilsen Tove Lie,
ansvarlig redaktør, Khrono

Nyhetsbrev

Meld deg på vårt nyhetsbrev og få oppdateringer rett til din e-post!

Fakta

SPS-konferansen

Hvordan bli verdensledende i profesjonsutdanning, er temaet for årets konferanse ved Senter for profesjonsstudier. Spørsmålet er hva utdanningene i Norge kan lede av de som er verdensledende.

Blant innlederne er:

Professor Tonks Fawcett, professor ved sykepleieutdanningen ved University of Edinburgh skal snakke om: «What characterizes excellent Nursing education programmes?»

Peter Williamson, leder av lærerutdanningene ved Stanford University: «What characterizes excellent Teacher education programmes»

Program for konferansen

 

Fra seksjonene

Siste

Debatt

Karriere

Campus

Samfunn

Mest lest

Debatt

Meninger · 4-krav. Professor Karl Øyvind Jordell mener rektor Dag Rune Olsen overser mange problemstillinger i debatten om lærerutdanning og karakterkrav. 
Meninger · 4-krav. Studenter kan fint lære seg tilstrekkelig matte i løpet av studiet, skriver høgskolelektor Geir Martinussen, som mener et karaktersnitt på 4 er bedre egnet som krav enn karakteren i ett enkelt fag. 
Meninger · Forskning. Internasjonalisering er viktig i forskningen, men vi må ikke miste av syne at vi også i framtida vil trenge kompetanse om norske, regionale og lokale forhold, skriver professor Hilde Gunn Slottemo ved Nord universitet. 

Campus

Samfunn