— Vi har kanskje lett tenkt at så små barn mobber ikke, men mobbing i barnehagen eksisterer, og tiltakene mot det er ikke gode nok, sier kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen som leverer datteren sin i barnehage for først gang i dag. Foto: Skjalg Bøhmer Vold

Mobbing skal på pensum hos barnehagelærerstudentene

I dag leverer barnehageminister Torbjørn Røe Isaksen datteren sin Karla (14 mnd) i barnehage for første gang. Han frykter mobbing mer enn dårlig pedagogikk og vil ha endring i utdanningen.

Publisert Oppdatert

OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

– Jeg er mer spent nå enn da jeg skulle gå ut på slottsplassen som statsråd, sier Torbjørn Røe Isaksen til VG.

Som kunnskapsminister, også med ansvaret for barnehagene, har han et mål om mer læring i barnehagen. Dette kom fram blant annet da han besøkte lederutdanningen for barnehagestyrere ved Høgskolen i Oslo og Akershus på tampen av 2014 og snakket om barnehagenes samfunnsmandat.

Trygghet og læring

– Barnehagen har en spesiell rolle. Fundamentet er trygghet, men barnehagen er også en del av utdannelsessystemet. Det er naturlig å se barnehagen også som en arena for læring, sa Isaksen den gangen til studentene ved utdanning for barnehagestyrere,  ifølge styrerutdanningens hjemmeside.

Som pappa til sin førstefødte Karla (14 mnd) er det helt andre ting han bekymrer seg for enn læring og pedagogikk da han i dag skal levere sin førstefødte i barnehagen i dag.

Det er den største frykten for enhver forelder, også for meg, at barna blir mobbet.

Torbjørn Røe Isaksen (H)

Trivsel og venner

– Som statsråd burde sikkert min største bekymring være om det er god nok kvalitet på opplegget og om det er nok barnehagelærere, men jeg må innrømme at min største bekymring er: Kommer hun til å trives? Kommer hun til å leke bra med de andre barna? Finner hun seg venner? Gråter hun når vi forlater henne, sier han til VG.

Han sier at han kommer til å sjekke barnehagen for skarpe kanter når han leverer Karla for første gang mandag morgen 3.august.

– Jeg er mest opptatt av om det er trygt der. Jeg kommer til å være nysgjerrig på barnehagelærerne. Hvordan er sovingen hennes? Hvordan spiser hun? Etter at jeg har sikret det grunnleggende, får jeg se hvordan språkstimuleringen i barnehagen er, sier han.

Urolig for mobbing

Statsråden er også urolig for potensiell mobbing. Kunnskapsdepartementet har ifølge Isaksen ikke nok kunnskap om mobbing i barnehagene, og erkjenner at det er noe han selv frykter at datteren skal utsettes for.

– Det er den største frykten for enhver forelder, også for meg, at barna blir mobbet. Vi har kanskje lett tenkt at så små barn mobber ikke, men mobbing i barnehagen eksisterer, og tiltakene mot det er ikke gode nok, sier han ifølge VG

Mobbing på pensum

Ifølge avisen lover han at mobbing skal inn som pensum i utdanningen, og vil sørge for at det finnes mer rutiner, kunnskap og systematisk jobbing med dette i barnehagen.

– Jeg er ikke ekspert på dette. Det beste rådet jeg kan gi er at hvis man blir bekymret, så prater man med dem som er eksperter, og det er de som er i barnehagen, sier Isaksen og lover at han skal prøve å la være å bli en «masepappa» i forhold til de som jobber i barnehagen til datteren hans. 

— Det er sikkert helt pyton for dem som jobber i den barnehagen, sier han.

Mobbing i barnehagen

I mars overleverte «mobbeutvalget» ledet av tidligere kunnskapsminister Øystein Djupedal sin vurdering av hvilke virkemidler som skal til for å skape et trygt miljø i skolen. Han kritiserte at mobbing i skolen ikke hadde gått ned de siste 10 åra.  Når rapporten fra i vår skal følges opp, vil også barnehagene inkluderes, lover ministeren.

Tidligere i år la OECD fram en rapport som viser at kvaliteten i norske barnehager er svært ujevn. Isaksen er opptatt av at kvaliteten i barnehagene må heves.

Vil løfte kvaliteten

Han ønsker at barnehagen skal være et sted hvor barna lærer gjennom lek, og der de voksne skal tilrettelegge for organisert lek og kunnskap. 

– De siste ti årene har vi brukt all tid og alle penger på å bygge flere plasser. Nå mener jeg at det neste store løftet er innhold og kvalitet. Når man tenker på læring, tenker man fort på bokstaver og tall, men det kan også være å lære å sitte stille og å vente på tur. Barn skal ikke løse gangestykker i barnehagen, men gjennom å jobbe med form og farge, ha litt systematikk i leken, kan barn lære mye. De er jo som små svamper, sier Isaksen til VG.

Underfinansiert utdanning

Høgskolen i Oslo og Akershus er en av utdanningsinstitusjonene i landet som tilbyr barnehagelærerutdanning, det som tidligere het førskolelærer. Instituttet ved HiOA har slitt økonomisk de siste årene, og instituttleder Mette Tollefsrud  (bildet under) har tidligere etterlyst bedre finansiering fra staten.

I 2013 var underskuddet på instituttet på 7,9 millioner kroner og en plan for å komme i balanse er utarbeidet. Ifølge Tollefsrud er problemet blant annet at økte utgifter til FoU (forskning og utvikling) betyr at det blir mindre ressurser til undervisning og praksisopplæring for barnehagelærerstudentene. Hun mener også at utdanningen er underfinansiert.

— Den lovede kategorihevingen fra Kunnskapsdepartementet kom ikke slik vi hadde forventet med ny rammeplan, slik det blant annet skjedde på grunnskolelærerutdanningen da den fikk nytt planverk. Vi hadde store forhåpninger om å bli løftet opp en kategori, og jeg håper fortsatt at departementet vil se på dette på nytt. Det bør være sidestilling mellom barnehagelærer- og lærerutdanningene. De yngste barna bør bli sidestilt med de eldre, sa hun til Khrono den gangen.

Studentene 15.000 kroner mindre verdt

Også barnehagelærerstudentene reagerer på underfinansieringen av studiet. I en kronikk i Khrono i vår, spurte Iselin Dagsdotter Sæterdal om hvor mye departementet synes at en barnehagelærerstudent er verdt. 

«…hvor viktig mener egentlig Kunnskapsdepartementet at dette grunnlaget som skal legges i barnehagen er, når de plasserer barnehagelærerutdanningen i en økonomisk tildelingskategori under grunnskolelærerutdanningen? En barnehagelærerstudent er 15.000 kroner mindre verdt i året enn en grunnskolelærerstudent. For barnehagelærerutdanningen ved Høgskolen i Oslo og Akershus alene utgjør det en årlig forskjell på 7-8 millioner kroner», skrev hun.

Les også: Hvor viktige er barnehagelærerne?

 

Velkommen til vårt kommentarfelt
Logg inn med en Google-konto, eller ved å opprette en Commento-konto gjennom å trykke på Login under. (Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang)

Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se Khronos debattregler her. God debatt!
Powered by Labrador CMS