Fornøyde jenter: Line Ørnes Søndergaard (t.v.) og Katinka Hustad (t.h) synes det er stas å være nominert til årets bilde. Foto: Cicilie S. Andersen

Enda mer heder til HiOA-student

Line Ørnes Søndergaard har nå høstet tre internasjonale og en nasjonal pris for sitt prosjekt «Hviletid».

Publisert Oppdatert

OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Line Ørnes Søndergaard (bildet under) i 6. semester på fotojournalistutdanningen ved Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA) har nok en gang markert seg i en stor internasjonal fotojournalistkonkurranse.

Denne gang har Søndergaard fått honorable mention i National Press Photograpers Association (USA) Best of Photojournalism 2015 i kategorien: Feature multimedia story.  

Første gang i utdanningens historie

Høgskolelektor Jon Petter Evensen forteller ar det er første gang i utdanningens 20 årige historie at en student får pris eller heder i tre internasjonale,  og en nasjonal konkurranse med et prosjektet laget på studiet.

Et av målene våre er å gjøre studentene til gode historie-fortellere

Jon Petter Evensen

Les også: Fotostudent får prestisjepris

— Veldig hyggelig for oss, og bra uttelling for alt arbeidet Line la ned i 4. semesterprosjektet «Hviletid», sier Evensen.

Line Ørnes Søndergaard har tidligere fått heder og ære i konkurransene College Photograher of the yearPictures of the Year International og Årets Bilde

Om «Hviletid»

Det har ikke lykkes Khrono å komme i kontakt med Søndergaard nå i påsken, men da hun vant sin forrige pris fortalte hun  til Khrono om prosjektet:

Hun ville fortelle tungtransportsjåførenes historier. På rasteplasser rundt omkring i Norge banket hun på dørene til lastebilsjåførene, spurte om hun kunne ta del i hviletiden deres.

Resultatet ble mange samtaler om livet, kjærligheten, ensomheten, lastebilsjåføryrket - og fotoprosjektet Hviletid.

Søndergaard leverte opprinnelig prosjektet som en innlevering i fjerde semesteret på fotojournalistikk.

— Jeg prøvde meg egentlig litt fram, testet ut ting. Jeg tvilte en del underveis, følte jeg ikke visste helt hva jeg drev med. Ville prøve å se om jeg kunne skrive, fotografere, ta opp lyd og video samtidig og lage et flermedialt prosjekt. Det var en studentoppgave for meg da jeg holdt på med det, sier Søndergaard.

Stolte lærerkrefter

Da Søndergaard tok pris i konkurransen Pictures of the Year International var det første gang i utdanningens 20 år lange historie at en student tar pris i denne konkurransen.

Evensen fortalte til Khrono da den prisen ble kjent at:

— Når Søndergaard lanserte ideen trodde jeg ikke at prosjektet skulle bli så omfattende. Det kunne fort ha blitt en mer tradisjonell reportasje om lastebilsjåførers liv, derfor var det viktig å finne en annen inngang. Ideen har hun utviklet til et interessant prosjekt, sier Evensen og legger til:

— I tillegg til det rent journalistiske i historiene, er det kontrastene: Mellom det endeløse landskapet, de store scenene, og det intime og nære som er prosjektets styrke.

— Hva er det dere gjør riktig på fotojournalistikkutdanninga, når dere har studenter som hevder seg på denne måten?

— Et av målene våre er å gjøre studentene til gode historiefortellere. Det gjør vi gjennom å lære studentene «urmetoden»– reportasjen. Vi gir dem rom for å gå grundig til verks, bruke tid i felt, på å utvikle gode idéer fram til et ferdig prosjekt. Det er viktig for oss at studentene kan jobbe med et prosjekt de brenner for, sier han.

Velkommen til vårt kommentarfelt
Logg inn med en Google-konto, eller ved å opprette en Commento-konto gjennom å trykke på Login under. (Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang)

Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se Khronos debattregler her. God debatt!
Powered by Labrador CMS