Datastudentene Peder Andre Vollen og Amir Raaholdt får ikke gjennomført testen de er pålagt å levere. Det har vært mange utfordringer på det samme faget gjennom hele høsten går det fram av facebookgruppen til studentene.

Datafeil på dataprøve

Datastudentene Peder Andre Vollen og Amir Raaholdt fikk ikke gjennomført sin prøve i faget webprosjekt fordi datasystemet ikke taklet pågangen av studenter.

Publisert Oppdatert

OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

På datalaben i fjerde etasje på P35 ved Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA) tirsdag denne uken, sitter en mengde datastudenter og koker av frustrasjon. 

De har en time på seg til å gjennomføre en prøve i faget webprosjekt, men kommer ingen vei på grunn av at prøven er full av tekniske datafeil, såkalte «bugs».

Studentene som fikk trøbbel er førsteårsstudenter på bachelorutdanning i anvendt datateknologi, informasjonsteknologi og data på Institutt for informasjonsteknologi. 

Overbooking på 35 prosent

Til disse bachelorutdanningene har det høsten 2014 møtt opp langt flere studenter enn det høgskolen har planlagte plasser for. I faget webprosjekt som alle tre studieretningene tar skulle det være 192 studenter, men lærerne hadde i utgangspunktet 259 studenter.

På anvendt datateknologi møtte det 97 studenter til 70 plasser, på data møtte det 94 studenter til 75 plasser og på informasjonsteknologi møtte det 68 studenter til 52 plasser. Til sammen på de tre fagene en overbooking på 35 prosent. 

Årsaken er at denne høsten har lagt flere enn vanlig takket ja til studieplass og langt flere enn vanlig møtt opp.

Snittet for høgskolen på overbooking ligger på 16 prosent.

Les også: Overbooket med 582 høgskolestudenter

Arbeidskrav eller karaktergivende?

Karakteren i faget webprosjekt blir i alt vesentlighet bestemt utifra en prosjektoppgave studentene har levert. Men studentene var i forkant informert om at prøven eller testen var for å sjekke ut at studentene virkelig hadde fått med seg det vesentlige i faget, og at testen kunne påvirke karakteren. 

Derfor ble også studentene svært stresset når prøven feilet slik den gjorde.

I etterkant poengterer instituttleder på informasjonsteknologi, Laurence Habib, at testen bare var et arbeidskrav og ikke skal kunne påvirke karakteren til studentene.

Bombet på facebook

— Jeg la umiddelbart merke til at her var det noe galt. Jeg kan jo ikke se noen av svaralternativene, sier datateknologistudent Amir Raaholdt og viser frem en skjerm med et svært amputert spørsmålsskjema. 

To minutter inn i prøven la han dermed ut spørsmål i klassens facebookgruppe om hvorvidt noen andre hadde liknende problemer. Kort etter eksploderte gruppen med innlegg fra medstudentene.

— Facebookgruppa er bombet av frustrerte studenter som ikke får tatt prøven, sier han og fortsetter:

— Her skulle det vært tjue spørsmål. På spørsmål tre kommer ikke spørsmålet frem en gang, 0g andre steder kan man ikke se alternativene eller bildene. Jeg fikk frem 17 spørsmål, mens det bare var to hos en annen. Alle har fått forskjellige versjoner, sier Amir frustrert.

— For dårlig planlagt

— Jeg må bare levere blankt, sier Raaholdt, og medstudent Peder Andre Vollan legger til:

— Jeg gjettet bare på de blanke feltene. Jeg har levert, men det er jo bare et sjansespill om det er bra eller dårlig for karakteren min.

Facebookgruppen er fra før av full av klager over feil og mangler ved faget, lærerne, pensum og programvare.

— Det er mye frustrasjon i hele klassen, så det har blitt en del ganske bra diskusjoner på face, sier Raaholdt. 

De to synes det virker som faget har vært for lite planlagt fra starten av.

— Det er ofte sen informasjon, mye surr og dårlig planlegging. Mange mener vi får undervisning i ting vi ikke trenger, og lite eller ingenting i det vi egentlig trenger. Personlig synes jeg vi har hatt veldig gode forelesninger og flink lærer, men vi har lært alt for lite koding, som er det vi trenger for å lage nettsider og som er hele poenget med faget, sier Raaholdt.  

Vollan mener at høgskolen har tatt inn langt flere enn de har plass til på studiet. 

— En gang måtte vi sitte fordelt på to rom, med videooverføring av læreren fra det ene til det andre, forteller Vollan.

— Burde ha testet systemet

Det er også flere som klager over at det er vanskelig å få kontakt med lærerne, forteller de to. Begge har forsøkt å få tak i lærerne sine angående prøven i dag.

— Jeg har sendt mail til begge lærerne våre, men har ikke fått svar, sier Vollan, og Raaholdt legger til:

— Det gjorde jeg også for en time siden. Jeg ikke fått svar enda, og nå er jo prøven omtrent over. 

De synes det er uakseptabelt at lærerne ikke svarer.

— De burde svare studentene sine, som nå sitter og er bekymret for hvordan det skal gå dersom vi ikke klarer å gjennomføre. De burde også ha testet systemet før prøven, sier Raaholdt.

«Don’t panic.»

— Hva vil dere gjøre med saken?

— Vi må jo klage kollektivt fra hele klassen på dette, sier Vollan. 

Like før tiden renner ut klokken elleve tirsdag formiddag, tikker en epost fra en av lærerne på maskinen til Raaholdt: «Don’t panic. We’re aware of that that it was a problem with the test.» 

De to studentene ser himmelfallent på hverandre.

— Ja ja, det var jo greit å vite, sier Raaholdt. 

— Han har vel enten ikke oversikt, eller ikke tid til oss nå, avslutter Vollan og ler. 

Tar innspill på alvor

Laurence Habib (bildet under) er leder på institutt for informasjonsteknologi, og svarer Khrono på epost. Hun forteller at hun er kjent med problemene som dukket opp tirsdag, og hun slutter seg til lærernes forklaring om at årsaken til de tekniske problemene var at det var så mange som skulle ta testen samtidig.

Habib beroliger studentene med at testen bare var et arbeidskrav og ikke karaktergivende. Det er det bare prosjektet i faget som er. Hun sier instituttet raskt skal diskutere situasjonen med fagets lærere og finne en god løsning for studentene.

Vi prøver å spørre Habib om studentenes andre erfaringer med utfordringer i faget denne høsten. Hun svarer at såvidt hun er kjent med er faget gjennomført på en god måte og at lærerne har svart studentene på alle deres spørsmål.

— Vi har imidlertid hatt jevnlig kontakt med studentene for å få vite hvordan emnet kunne forbedres, og har gjort noen endringer i emnebeskrivelsen som vil tre i kraft f.o.m. neste studieår (2015-16). Både midtveisvurderingen og sluttvurderingen av emnet tyder på at de fleste studenter er fornøyd med undervisningskvaliteten i emnet. Det er også mitt inntrykk at lærerne har prøvd å imøtekomme ønskene fra studentene så langt som mulig, for eksempel ved å filme og legge noe av undervisningen på nett, skriver Habib.

— Jobber kontinuerlig

Studentene forteller Khrono at lærerne i faget ble koblet sent på undervisning og forberedelser. Habib skriver følgende om dette:

— Det er riktig at lærerne ble koblet inn like før studiestart på grunn av en sykemelding som oppsto noen dager før studiestart, men det betyr ikke at de har hatt for lite tid til å forberede seg. De har begge god kunnskap om alle de temaene som emnet består avog er blant de få i Norge som har ekspertise innen webteknologi-tilgjengelighet, som er en del av emnet.

Habib forteller også at 97 prosent av de som svarte på midtveisevalueringen i faget meldte at de var fornøyd eller veldig fornøyd med deler av undervisning.

— Generelt sett kan jeg si at vi tar studentenes ønsker og bekymringer på alvor, og jobber kontinuerlig med forbedring av våre pedagogiske opplegg, skriver Habib.

Velkommen til vårt kommentarfelt
Logg inn med en Google-konto, eller ved å opprette en Commento-konto gjennom å trykke på Login under. (Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang)

Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se Khronos debattregler her. God debatt!
Powered by Labrador CMS