100 rekrutterings-stillinger er fordelt

PublisertTorsdag, 18. desember 2014 - 10:48-OppdatertTorsdag, 18. desember 2014 - 22:51
Glad for flere rekrutteringsstillinger til uh-sektoren: Torbjørn Røe Isaksen.
Statsbudsjettet. I budsjettforliket ble 100 nye rekrutteringsstillinger til universiteter og høyskoler lagt inn i statsbudsjettet for 2015. Nå er stillingene fordelt.

I regjeringens budsjettforslag lå det 50 stillinger inne, hvorav tre stillinger gikk til å styrke Stipendiatprogrammet under Program for kunstnerisk utviklingsarbeid.

Med de 100 nye som kom av budsjettforliket mellom venster, KrF og regjeringspartiene er det totale antallet nye rekrutteringsstillinger i 2015 dermed 150.

— En viktig del av regjeringens langtidsplan for forskning og høyere utdanning er å trappe opp med 500 nye rekrutteringsstillinger de neste fire årene, og nå tar vi et stort skritt allerede neste år, sier kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen, i en pressemelding fra departementet.

50 til de nye universitetene

I forliket ble det bestemt at 50 av stillingene skal fordeles mellom universitetene i Agder, Stavanger og Nordland.

  • Universitetet i Agder får 20 stillinger,
  • Universitetet i Stavanger får 20 og
  • Universitetet i Nordland 10. 

— Institusjonene skal styrke forskerkompetansen på fagområder som er trukket fram i langtidsplanen, og som er i tråd med deres faglige profil og styrker, sier Røe Isaksen.

Særlig vekt på IKT

Når det gjelder de resterende 50 stillingene, tildeles 30 for å følge opp satsingen på realfag og teknologi i langtidsplanen. Det skal særlig vektlegges at behovet for avansert IKT-kompetanse øker framover.

Stillingene fordeles slik:

  • Norges miljø- og biovitenskapelige universitet 2 stillinger
  • Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet 11 stillinger
  • Universitetet i Bergen 5 stillinger
  • Universitetet i Oslo 9 stillinger
  • Universitetet i Tromsø 3 stillinger

10 stillinger til lærerutdanninger

— Regjeringen vil innføre femårig master i lærerutdanningen fra 2017. Da er det viktig at vi også styrker forskningskompetansen til lærerutdanningene, sier Røe Isaksen.

10 stillinger tildeles for å styrke viktige lærerutdanningsmiljøer:

  • Universitetet i Tromsø 1 stilling
  • Høgskolen i Bergen 2 stillinger
  • Høgskolen i Buskerud og Vestfold 1 stilling
  • Høgskolen i Hedmark 2 stillinger
  • Høgskolen i Oslo og Akershus 2 stillinger
  • Høgskolen i Sør-Trøndelag 2 stillinger

Styrking av maritim forskning

Fire stillinger fordeles for å styrke miljøer for maritim høyere utdanning. Universitetet i Tromsø, Høgskolen i Buskerud og Vestfold, Høgskolen Stord/Haugesund og Høgskolen i Ålesund tildeles alle en stilling hver.

Private institusjoner

Seks stillinger fordeles til private institusjoner og skal gå til styrket forskningsinnsats på fagområder som er trukket frem i langtidsplanen. Institusjonene som tildeles stillinger, har faglig profil innen helse-, barnehagelærer- og lærerutdanningsfeltet:

  • Diakonhjemmet høgskole 2 stillinger
  • Dronning Mauds minne, høgskole for barnehagelærerutdanning 1 stilling
  • Haraldsplass diakonale høgskole 1 stilling
  • Lovisenberg diakonale høgskole 1 stilling
  • NLA-høgskolen 1 stilling

Ved å melde deg på vil du jevnlig få nyhetsbrev fra Khrono på epost.

Tips oss gjerne om aktuelle saker på tips@khrono.no.

Vennlig hilsen Tove Lie,
ansvarlig redaktør, Khrono

Nyhetsbrev

Meld deg på vårt nyhetsbrev og få oppdateringer rett til din e-post!

Fra seksjonene

Siste

Debatt

Karriere

Campus

Samfunn

Mest lest

Debatt

Meninger · Debattstil. Hvordan unngå avsporinger, usakligheter og uvennskap i debatter? Lars Rune Halvorsen og John A. Løkke ved Høgskolen i Østfold gir deg debattreglene. 
Meninger · Matematikk. Firerkravet i matematikk for å komme inn på lærerutdanningene må ha vært en arbeidsulykke blant byråkratene i Kunnskapsdepartementet som det dessverre har gått prestisje i, mener høgskolelektor Geir Martinussen ved Høgskolen i Oslo og Akerhus 
Klasserom undervisning fysikk
Meninger · Femårig. Her er fire gode grunner for at endringen til femårig lærerutdanning er nødvendig og positiv for skolen, skriver dekan Knut Patrick Hanevik ved Høgskolen i Oslo og Akershus.  

Karriere

Campus

Samfunn