HiOA-standen på utdanningsmessa på Lillestrøm var godt besøkt. Foto: Ismail Yasir Özkan

Fem millioner til rekruttering

I jula sparket høgskolen i gang vårens rekrutteringskampanje. De satser på digital annonsekampanje, synliggjøring på messer og ulik aktivitet i sosiale medier.

Publisert Oppdatert

OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Høgskolen i Oslo og Akershus har en todelt målsetting med rekrutteringskampanjen:  De ønsker å rekruttere de beste kandidatene til HiOA og profilere høgskolen og øke kjennskapen til institusjonen.

Søkertallene fra Samordna opptak i 2013 viser at skolen hadde en svak nedgang i søkertallene. I 2012 hadde HiOA 31.285 totalsøkere, i 2013 var det 31.248, altså 37 færre. Nedgangen i primærsøkere var litt større, fra 12.488 i 2012 til 12.749 i 2013.

Digital kampanje

Sammen med sine medarbeidere skal Julie Backer (bildet under), seksjonssjef ved Seksjon for studentrekruttering og profilering sørge for at potensielle søkere blir kjent med HiOA.

false

Høgskolen satser i år primært på digital markedsføring gjennom annonser, sosiale medier og ulike konkurranser. Det arrangeres blant annet en Instagram-aktivitet for å engasjere potensielle studenter på utdanningsmessene.

— Undersøkelser blant potensielle og eksisterende studenter, viser at nettet i stadig større grad blir brukt som hovedkanal for informasjonsinnhenting i søkeprosessen. For vår hovedmålgruppe har også bruken av mobil eksplodert det siste året. For å møte potensielle studenter der de er, vil årets rekrutteringskampanje primært foregå på nett. Her spiller hioa.no en viktig rolle i tillegg til aktiviteter på sosiale medier og digital annonsering, forteller Backer. 

Flere ulike tiltak

— Rekrutteringskampanjen starter for alvor med utdanningsmessa på Lillestrøm. For å aktivisere potensielle studenter på utdanningsmessene, legges det opp til en egen Instagram-aktivitet. I tillegg vil åtte studenter fordelt på ulike fag og fakulteter blogge om egne opplevelser og erfaringer på HiOA, forteller Backer.

Hun forklarer at HiOA satser på flere tiltak hvor man kommer i dialog med potensielle søkere.

— Vi besøker mer enn 50 videregående skoler i Oslo og Akershus-området for å gi elevene økt kjennskap til HiOA. Videre arrangerer vi åpen dag 13. mars. Da inviteres elever i videregående skoler og andre interesserte til høgskolen. Det blir holdt miniforelesninger, omvisninger, opptak- og studieveiledning, sier hun og forsetter:

— HiOA sitt studiemagasin har fått nytt design, og er distribuert til mange potensielle søkere. Magasinet er fylt med spennende intervjuer med studenter og reportasjer fra ulike studietilbud. Det inneholder også en oppdatert studieoversikt og annen nyttig informasjon om HiOA.

Full fart på Lillestrøm

En tradisjonell anledning for utdanningsinstitusjonene til å konkurrere om potensielle studenter, er utdanningsmessene. Utdanningsmesa på Lillestrøm i går og i dag (onsdag) er den største av en rekke messer som arrangeres rundt omkring i landet.

Khrono møter de tre 17-åringene Marte, Kristine og Marthe (bildet under) fra Mailand videregående skole foran HiOA-standen. De har kommet til messa for å få et inntrykk av de ulike studiemulighetene.

false

(f.v: VGS-elever Marte, Kristine og Marthe, studentambassadør Henrik Alver Freire)

Kristine vil studere økonomi, og valget står mellom HiOA og Handelshøyskolen BI

— Det virker som om det er et bra studium, sier hun om økonomistudiet på HiOA.

Venninna Marthe nikker. Hun har også lyst til å studere økonomi, men utelukker ikke jus-studiet heller.

— Det er altfor mange å velge mellom. Jeg er usikker på om jeg skal velge økonomi eller jus, begge høres veldig interessante ut, sier hun.

Veileder potensielle søkere

Det er studentambassadør Henrik Alver Freire som presenterer HiOA for de tre venninnene fra Akershus. Han svarer på praktiske spørsmål om både studietilbudet og miljøet på høgskolen. Freire, som selv er økonomistudent, synes utdanningsmessa er et godt tilbud for potensielle søkere.

— Mange vet ikke hva de vil. Det blir ofte lettere for dem å velge når de snakker med oss studentambassadørene. Vi er studenter som går på høgskolen, og har relevant erfaring og svar på det meste de lurer på, forklarer Freire (bildet under).

false

Rektor på direkte-sending

Rektor Kari Toverud Jensen er tilstede under utdanningsmessa. Hun deltok på direkte-sendingen til høgskolen fra messa.. 

— Vi må ha fokus på å rekruttere de som er topp motivert til å studere på våre utdanningsprogrammer og profilere oss på hvem vi, HiOA, er. Det gjøres viktig og grundig arbeid av både tilsatte og studenter i rekrutteringsarbeidet. Studiemagasinet 14/15 er et eksempel på godt tiltak, sier hun.

— Høgskolen har en veldig stor bredde på studietilbudet sitt. Hvordan kan man kommunisere dette?

— Bredden på studieprogrammene vi tilbyr er en styrke ved at man kan jobbe på tvers av de ulike fagmiljøene, samtidig som du kan fordype deg i ditt eget fag. Det er viktig for oss å kommunisere styrken i denne bredden til aktuelle søkere.

Her ser du det direktesendte programmet fra utdanningsmessen:

 

Velkommen til vårt kommentarfelt
Logg inn med en Google-konto, eller ved å opprette en Commento-konto gjennom å trykke på Login under. (Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang)

Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se Khronos debattregler her. God debatt!
Powered by Labrador CMS