Unni Hembre, instituttleder for sykepleie på Høgskolen i Oslo og Akershus forklarer hvorfor studenter lærer kroppsvask ved å vaske hverandre. Foto: Øyvind Aukrust

Mener studentvask gir bedre læringsutbytte

Seks av sju utdanninger som har svart Khrono forteller at studenter vasker hverandre når de skal lære om kroppsvask. Bare på Høgskolen Stord/Haugesund brukes det kun dukker.

Publisert Oppdatert

OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Høgskolen i Oslo og Akershus er trukket fram som en utdanning der kroppsvask av medstudenter er obligatorisk, og der det ikke er enkelt å få fritak fra dette. En av studentene gikk for en stund siden ut i TV2 og kritiserte ordningen. 

— Hvorfor har dere ikke et alternativt tilbud til studenter som Gyda, som ikke ønsker å bli vasket av andre studenter?

Instituttleder Unni Hembre ved HiOA svarer skriftlig:

— Studiet er praksisnært og baseres på deltagende, aktiv læring der det inngår øvelser og ferdighetstrening. Det innebærer blant annet at studenter fysisk øver på hverandre. Det er en forutsetning for god læring at alle studenter deltar aktivt i slike treningssituasjoner. Ferdighetstrening er ikke kjønnsadskilt. Alle studentene er i grupper på tre og tre, godt skjermet rundt en seng. Kroppens intimsoner vaskes ikke og medstudenter skjermer hele tiden «pasienten» ved å dekke til med overlaken, håndklær m.m.. Det er meget få studenter som har utfordringer når det kommer så langt.

Forteller om alternativer

Hembre fortsetter:

— Men vi har også et alternativt tilbud. Studenter som har utfordringer med dette kan få lagt til rette for å gjennomføre ferdighetstreningen på annen måte. Tilrettelegging avklares i dialog med studenten, men det betinger at studenten sier fra på forhånd. 

Og legger til:

— Vi er opptatt av at studenten møter opp forberedt til alle øvelser og derfor gir vi informasjon om øvelser i forkant og ber studenter som trenger det/har spørsmål, om å ta kontakt før øvelser starter. Alle øvelser blir snakket om i forelesning med tanke på å forberede studentene på gjennomføring, skriver Hembre.

Annerledes praksis andre steder

— Eksempelvis ved NTNU er kroppsvask på medstudenter frivillig. Det er også frivillig å bli vasket av medstudenter. De sier at en dukke kan være like bra for å oppnå opplæringsmålene. Hva tenker du om det? 

— Forskning på dette bekrefter at studenter har læringsutbytte av å oppleve å være pasient. Derfor holder vi fast ved at studentene gjennomfører mange av øvelsene ved å være både sykepleier og pasient, skriver instituttleder Unni Hembre til Khrono, og hun fortsetter: 

— En dukke kan ikke formidle en opplevelse, spesielt ikke en opplevelse av f.eks. sårbarhet og skam. Vi legger stor vekt på å ivareta den enkelte students integritet. Det kreves ikke at man kler helt av seg (det benyttes treningstøy, shorts og overdel) og vi avtaler med den enkelte student for å finne gode løsninger for dem som opplever dette problematisk. Men vi også bruker mye dukker og annet moderne simuleringsutstyr i ferdighetstreningen.

Hembre avslutter så:

— Vi utdanner sykepleiere og selv om det er en akademisk utdanning skal vi ikke glemme at det er et omsorgsyrke. Å ikke kunne tilrettelegge for en opplevelse av omsorg vil bety at vi fratar utdanningen noe som er kjernen i sykepleierprofesjonen.

Skjermer studenter og ivaretar integritet

Høgskolen i Hedmark er en annen utdanning der de også lærer kroppsvask ved å vaske hverandre.

Her forteller de om godt skjermede øvelser og at studentene har på klær, og eventuelt mer klær hvis det er ønsket utifra kulturell bakgrunn.

— Det har ikke vært noe stort tema hos oss, men det kan være at det er fordi vi åpner for at de kan ha mer tøy/ snakker med de som vegrer seg. Vi presser ingen, og da løser dette seg greit, sier Karen Borg, studieansvarlig på Institutt for sykepleie på Høgskolen i Hedmark. Hun legger til at intimhygiene utføres på dukker. 

Også ved sykepleieutdanningen i Stavanger lærer de kroppsvask ved å øve seg på medstudenter.

— Studentene blir tidlig i studiet gjort kjent med at de skal ha ferdighetstrening, der kroppspleie er et av temaene. De blir informert om at de i den forbindelsen skal ha med til ferdigheten badedrakt/badeshorts som de skal bruke i rollen som pasient under ferdighetstreningen. Hvis studentene har spørsmål vedrørende dette kan de ta kontakt med faglærer eller ansvarlig for emnet før ferdighetstreningen, skriver Bodil Bø Våga.

Små grupper

Og Våga legger til:

— Kroppspleie foregår inne på sykepleielaboratoriet i små grupper på primært tre studenter, der en har rollen som pasient, en har rollen som sykepleier og en har rollen som assistent. Dette foregår bak lukkede dører, med skjerming rundt hver seng. «Pasienten» har badedrakt/shorts/singlet på seg. På forhånd oppfordrer vi den studenten som skal være pasient til å la seg vaske i ansikt, hender, armer, mage, rygg og bein/føtter. Det er aldri snakk om å bli vasket på/i intime soner. Da stellet er over bytter studentene på hvilken rolle de har (pasient, sykepleier og assistent).

Frivillig på NTNU

Toril Forbord, instituttleder ved Institutt for sykepleievitenskap ved NTNU sier at de ikke tvinger noen studenter til å bli vaska eller vaske medstudenter. 

— Vi er klar over at mange har med seg bagasje når de starter på sykepleierutdanninga som gjør at de opplever det som vanskelig å vaske medstudenter eller bli vaska selv. Vi tilpasser det etter studentens spesielle behov, og vi vet at kroppsvask kan læres på mange måter slik at studentene oppnår kompetansemålene, sier Forbord.

Hun forteller at de blant annet har simuleringsdukker, som kan være et alternativ for studenter som ikke ønsker å kroppsvaske på vanlig vis. 

Instituttlederen sier at kroppsvask av medstudenter er en fin måte å forstå hvordan det er å bli vasket av andre, men også hvordan det er å være sykepleier. 

— Det er mange pedagogiske måter å lære å vaske medstudenter, og jeg er ikke enig i at man skal bli tvunget til å vaske andre, sier instituttleder Toril Forbord ved NTNU

Stord/Haugesund bruker dukker, Sogn og Fjordane studenter

Mens ved Høgskolen i Stord/Haugesund (HSH) forteller de at de bruker dukker når de gjelder læring av kroppsvask, mens de bruker studenter når man skal lære fotbad, munnpleie og hårvask, skriver Leif-Steinar Alfsvåg til Khrono.

På Høgskulen i Sogn og Fjordane skriver instituttleder Dagrun Kyrkjebø at i andre semester har studentene ferdighetstrening i samband med emnet grunnleggende sykepleie. Studentene øver på kroppsvask i seng og er kledd i singlet/t-skjorte - shorts eller sykkelbukse. Studentene er delt inn i grupper på 2-3 personer.

— Er det mulig at studenter får alternativt opplegg, dersom de ikke ønsker å ta kroppsvask på andre eller bli vasket selv?

— Vi har ikke opplevd dette som problematisk, men legger til rette for grupper med bare kvinner eller menn om dette er ønsket fra studentenes side, svarer Kykjebø.

Også studentvask i Nord

Annie Grethe Karlsen er emneansvar for emnet som på Nord universitet heter Praktiske sykepleieferdigheter. Hun skriver til Khrono at emnet praktiske ferdigheter består av mange ulike øvelser, hvorav personlig hygiene /kroppsvask er en av dem. Studentene jobber parvis sammen på alle øvelsene, og de bestemmer selv hvem de ønsker å jobbe sammen med. Det er viktig for oss at studentene selv kan bestemme hvem de ønsker som partner, fordi mange av øvelsene gjør at man kommer tett på hverandre. Det er totalforbud mot å medbringe mobiltelefon til øvelsesposten.

— Hva slags praksis har dere når det kommer til kroppsvask av andre studenter?

— Den dagen vi har personlig hygiene som tema, består bl.a av at de to studentene som jobber sammen vasker hverandre. På forhånd er de informert om at de skal beholde på truse og BH, og hvis noen ønsker å ha på litt mer så er det selvsagt helt i orden. Vi poengterer at studentene selv skal føle seg vel i situasjonen. Vi har skjermbrett og gardiner rundt alle senger. 

— Er det mulig at studenter får alternativt opplegg, dersom de ikke ønsker å ta kroppsvask på andre eller bli vasket selv?

— Jeg har aldri opplevd at noen har hatt problemer i forhold til å vaske sine medstudenter. Jeg har imidlertid opplevd noen få ganger at studenter har hatt kroppslige utfordringer som har ført til at de har tatt kontakt med meg fordi de ikke ønsket å delta på denne øvelsen. Da har vi i fellesskap lagt opp et alternativt opplegg uten at noen av medstudentene har lagt merke til det.

Opplever rollespill som truende

En undersøkelse fra Høgskolen i Gjøvik, gjengitt på forskning.no, og deretter publisert på sykepleien.no viser at det oppleves truende for mange studenter å bruke hverandre som pasienter for å trene kliniske ferdigheter. I rollespillet skal studentene kle av seg til undertøyet og la medstudenter utføre kroppsvask som for en sengeliggende pasient, tannpuss og påkledning.

Dette er en situasjon som kan oppleves ubehagelig både for den som spiller pasient og den som spiller sykepleier.

Solveig Struksnes og kollega Ragna Ingeborg Engelien ved Seksjon for sykepleie, som står bak undersøkelsen, er likevel ikke i tvil om at denne læringsopplevelsen er viktig for studentene.

— Mye tyder på at studentene ved å spille begge disse rollene, både trener kliniske ferdigheter knyttet til kroppsvask og intimhygiene og får bedre mulighet til å utvikle empati og forståelse for hvordan det oppleves å være pasient, sier forskerne til forskning.no.

Velkommen til vårt kommentarfelt
Logg inn med en Google-konto, eller ved å opprette en Commento-konto gjennom å trykke på Login under. (Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang)

Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se Khronos debattregler her. God debatt!
Powered by Labrador CMS