Leder for Nasjonalt råd for lærerutdanningen (NRLU), Elaine Munthe, er sammen med universitets- og høgskolerådet svært kritiske til at karakteren fra deleksamen i matematikk for lærerstudenter skal være tellende allerede fra denne høsten. Foto: Eva Tønnessen

Etterlyser en hjemmel for at deleksamen-karakter skal telle

Universitets- og høgskolerådet og Høgskolen i Oslo og Akershus har begge sendt krasse brev til departementet mot at karakter på deleksamen skal telle på vitnemålet.

Publisert Oppdatert

OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Både Universitets- og høgskolerådet (UHR), gjennom organet Nasjonalt råd for lærerutdanningen (NRLU) og lærerutdanningen på Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA), gjennom sin dekan Knut Patrick Hanevik, har sendt hvert sitt krasse brev til departementet.

Skolenes Landsforbund har også sendt brev og klaget på beslutningen.

(Leder for Nasjonalt råd for lærerutdanningen (NRLU), Elaine Munthe.)

Beslutningen om at karakteren fra nasjonal deleksamen i matematikk skal være tellende, det vil si at du ikke får vitnemål hvis du stryker, ble offentliggjort sent i september, langt inne i et pågående semester.

Og beslutningen er svært dårlig mottatt i miljøene for lærerutdannere i Norge.

Den 1. desember skal den første puljen med lærerstudenter ta årets deleksamen i matematikk. Etter det vi er kjent med har ingen av brevskriverne fått svar fra departementet på sine innspill der de er sterkt kritiske til at karakteren skal være tellende og avgjørende for et vitnemål.

— Negativt for studentene

Både UHR og HiOA reagerer kraftig på hastearbeidet til departementet.

— UHR mener at beslutningen om å gjøre deleksamen i matematikk tellende allerede i inneværende semester har negative konsekvenser for studentenes vilkår og læringsmiljø. Institusjonene er svært opptatt av å gi tydelig informasjon og skape forutsigbarhet for de krav som settes til studentene. En vesentlig endring midt i semesteret bryter både med disse forutsetningene og med den etablerte praksisen det er for slike endringer i sektoren, skriver UHR i sitt brev.

Les også:

— Hvor er hjemmelen?

I sitt brev stiller UHR også spørsmål ved om hjemmelen til at studenter som ikke består nasjonal deleksamen ikke kan få utstedt vitnemål som grunnskolelærere, og de trekker fram forskriften for nasjonal deleksamen.:

— Forskriften sier ikke noe om at dersom dette resultatet tilsvarer stryk, så kan det føre til tap av vitnemål. For å sikre en god implementering av en tellende nasjonal deleksamen i matematikk, vil Universitets- og høgskolerådet be om at denne ikke gjøres gjeldende før tidligst i forbindelse med innføringen av de femårige grunnskolelærerutdanningene høsten 2017, heter det i brevet fra UHR.

Ikke samme inntrykk på HiOA

HiOA-dekan Knut Patrick Hanevik starter sitt brev med å trekke fram at departementet begrunner at karakteren skal bli tellende med at studentene ikke tok eksamen på alvor i 2015716.

— Dette er ikke vårt inntrykk. Her fikk studentene tydelig beskjed om at resultatet ville bli påført vitnemålet, og at det ikke ville være særlig heldig for en jobbsøkende lærer å være oppført med «ikke bestått» på nasjonal deleksamen på vitnemålet, skriver Hanevik.

Så trekker han fram at i endringen av forskriften i forbindelse med etablering av deleksamen står det ingenting om at nasjonal deleksamen skal gjøres tellende på den måten at vitnemål ikke blir utstedt dersom denne eksamen ikke er bestått.

— For oss utgjør dette en vesentlig forskjell og det er hovedgrunnen til at vi synes departementets vedtak kunngjort 23.september er svært problematisk, skriver Hanevik.

Han trekker fram at studentene som begynte nå i høst (gjelder de som tar trinn 5-10) og studenten som begynte høsten 2015 (trinn 1-7 som har matematikk i andre studieår) ikke har vært kjent med dette når de startet utdanningen, og at deleksamen ikke er inkludert i program- og emneplaner slik det burde.

— Svært problematisk

— Hensikten med dette brevet er derfor å tydeliggjøre at departementets pålegg om å gjøre nasjonal deleksamen i matematikk tellende fra og med studieåret 2016/17 er problematisk, sett i lys av våre målsettinger om forutsigbarhet overfor studentene vi har tatt opp, skriver Hanevik og han legger til:

— Å innpasse nasjonal deleksamen i matematikk i grunnskolelærerutdanningene er et arbeid som krever forsvarlig utredning.

Også Skolenes Landsforbund har sendt brev til departementet om nasjonal deleksamen i matematikk og tellende karakter.

— Vi mener at dette grepet fra departementet har flere uheldige konsekvenser, og vi beklager på det sterkeste at statsråden igjen gjør drastiske grep innenfor interesseområdet uten på forhånd å drøfte dette med partene, skriver leder Anne Finborud.

Velkommen til vårt kommentarfelt
Logg inn med en Google-konto, eller ved å opprette en Commento-konto gjennom å trykke på Login under. (Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang)

Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se Khronos debattregler her. God debatt!
Powered by Labrador CMS