En av de ni finalistene som kan bli blant de nye sentre for fremragende utdanning har tilhold på Universitet i Oslo. Professor Anders Malthe-Sørenssen er sentral i prosjektet. Foto: Ketil Blom Haugstulen

Håper på fremragende status

22 søkere ble til 9 finalister og i kveld blir 3-6 av disse til fremragende sentre for utdanning. På Universitetet i Oslo håper de på et miljø rundt en professor i fysikk.

Publisert Oppdatert

OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Da søknadsfristen gikk ut hadde NOKUT (Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen) mottatt 22 søknader om å bli Senter for fremragende utdanning (SFU). Ni av disse ble plukket ut til en finale og om kvelden den 1. november skal vinnerne offentliggjøres.

I sin utlysningstekst opplyser NOKUT at i 2016 vil det bli opprettet tre til seks nye sentre. Sentrene vil tildeles midler tilsvarende 4–8 millioner kroner per år i en femårsperiode, med mulighet for en forlengelse med ytterligere fem år.

I år er det prosjekter fra seks ulike utdanningsinstitusjoner som konkurrerer: Høgskolen i Oslo og Akershus, NTNU (3 kandidater), NMBU, Universiteet i Bergen, Høgskolen i Lillehammer og UiT Norges arktiske universitet og Universitetet i Oslo.

Størrelsen på tildelingene per senter og det totale antallet nye sentre, vil avhenge av kvaliteten på søknadene som kommer inn og hvilket ambisjons- og aktivitetsnivå som skisseres, skriver NOKUT.

Forrige finalerunde var i 2013. Da ble det etablert tre nye fremragende sentre. De får støtte i fem år, med mulighet for fem nye år deretter.

Vi ser at dette også gir økt motivasjon for
studentene.

Anders Malthe-Sørenssen

Arbeidet med dette senteret hviler på skuldrene til et annet tverrfaglig arbeid kalt «Barn og unge på tvers».

Finn Aarsæther

Lærer om bruk av databeregninger tidlig

På Universitetet i Oslo (UiO) har de med én søknad i finalerunden og det er CCSE - Center for Computing in Science Education. En satsing på Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet som har høstet priser og anerkjennelse i flere runder.

Utdanningsarbeidet til disse miljøene har resultert i en rekke priser de siste årene, inkludert tre Thon-priser for fremragende undervisning samt UiOs utdanningspris. De fikk også  NOKUTs pris for utdanningskvalitet i 2012.

Vi treffer professor Anders Malthe-Sørenssen rett før han skal inn i en forelesning, dagen før det hele blir avgjort.

— Det er klart vi har et sterkt håp om å være blant vinnerne, forteller han.

— Målet for vårt senter er å bli et internasjonalt senter for forskningsbasert utvikling og formidling av undervisning, læring og vurderingsmetoder knyttet opp mot integrering av beregninger i begynnerutdanningen, forteller Malthe-Sørenssen.

Med seg i søknadsarbeidet har han hatt Hans Petter Langtangen, Morten Hjorth-Jensen, Ellen Karoline Henriksen, Cathrine Wahlstrøm Tellefsen og Knut Mørken.

Gir økt motivasjon og flere studenter med i forskningen

— Bruk av databaserte beregninger har en helt annet og mye viktigere betydning for naturvitenskapelige fagområder i dag enn tidligere, sier Malthe-Sørenssen og legger til:

— Derfor har vi sett behovet for at studentene får en innføring i bruken av slike beregninger på et langt tidligere tidspunkt i utdanningsløpet enn de har fått tidligere. Vi ser mange spennende effekter når vi introdusere dette helt fra første semester.

Han forteller at ved at studentene får disse praktiske ferdigheter kan de introdusere og integrere realistiske problemstillinger i undervisningen på et langt tidligere tidspunkt enn man har kunnet tidligere.

— Vi ser at dette også gir økt motivasjon for studentene, sier han og legger til:

— Vi ser også at vi kan dra inn studentene i forskningsbasert arbeid på et tidligere tidspunkt enn vi som regel har fått til tidligere.

Må endre emneplaner og pensum

Det å introdusere databeregninger tidligere mener altså fysikkprofessoren har mange positive effekter både for ansatte og studenter, men så legger han til:

— Det er mye arbeid som må til. Emneplaner og pensum må endres. Vi må endre måten vi underviser på, og det stilles nye krav til oss som underviser.

Fra neste høst legger de om begynneropplæringen i biologi på Universitetet i Oslo og introduserer programmering i første semester.

— Om få dager reiser jeg selv til et av Kinas aller største universiteter og skal ha et tre dagers intensivkurs med bachelorstudenter der borte. Takket være et svært godt tverrfaglig samarbeid her på UiO har vi kommet langt på dette området, og ligger i front, også sett i en internasjonal sammenheng, legger professoren til.

HiOA-samarbeid knyttet til barn og unge

En annen søknad som også er med i finalerunden er: «Centre for Interprofessional Interaction with Children and Youth» og kommer fra Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA).

Det er prodekan på Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI) på HiOA, Finn Aarsæther, som har undertegnet denne.

Prosjektet på HiOA er et forslag om et tverrfaglig senter, der alle profesjonene på HiOA som er rettet inn mot barn og unge, både sett fra utdanning, helse og sosialsiden, blir koblet  sammen.

Se også: HiOAs søknad finner du her

Forankret i arbeidslivet

Da det i midten av juli var klart at dette prosjektet på HiOA var med blant de ni finalistene fortalte Aarsæther (bildet under) atde i  miljøet rundt HiOAs søknad både var glade og stolte over å ha kommet til finalerunden.

(Foto: Skjalg Bøhmer Vold)

Aarsæther fortalte da til Khrono at senteret man ønsker å bygge opp er et spennende tverrfaglig prosjekt som er etterspurt både av studentene, utdanningene og det såkalte praksisfeltet.

— Arbeidet med dette senteret hviler på skuldrene til et annet tverrfaglig arbeid kalt «barn og unge på tvers». Vi har også bemerket i vår søknad at våre studenter dette året selv har tatt initiativ til en tverrfaglig konferanse. Og så har vi vært nøye med å forankre prosjektet ute i arbeidslivet. Vi har hatt jevnlige møter med representanter derfra slik at vi sikrer vår relevans også her, sier Aarsæther.

De andre sju finalistene er

  • Høgskolen i Lillehammer, CEFIMA - Centre of Excellence in Film and Interactive Media
  • NMBUSITRAP - Centre for Integrated and Transdisciplinary Education in Planning
  • NTNU:
    - SCOPE - Center for Excellence in Medical Education
    - Engage - Centre for Engaged Education through Entrepreneurship
    - EXcITEd - Excellent IT Education
  • Universitetet i TromsøINTERPROF - Centre for Interprofessional Education in Health and Social Sciences
  • Universitetet i Bergen, - iEarth - Centre for Integrated Earth System Education
Velkommen til vårt kommentarfelt
Logg inn med en Google-konto, eller ved å opprette en Commento-konto gjennom å trykke på Login under. (Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang)

Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se Khronos debattregler her. God debatt!
Powered by Labrador CMS