Ved å blande den nordiske snølandskapstradisjonen med et ekstremt høyteknologisk univers skaper vi en unik kombinasjon, sier Nima Shahinian. Foto: Espen K. Jensvold

Designstudenter bygger verdens raskeste kjelke

HiOA-studentene Nima Shahinian og Anders Aannestad håper å kunne sette verdensrekord med den høyteknologiske rattkjelken Snowspeed i samarbeid med framtredende Formel-1-eksperter.

Publisert Oppdatert

OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Nima Shahinian og Anders Aannestad studerer produktdesign på Kjeller ved Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA). De fikk ideen om å lage verdens raskeske snøkjelke under en forelesning i designhistorie. De delte skissene med hverandre og fikk en plan som de ønsket å gjennomføre, skriver Romerikes Blad.

— Nå vil vi utfordre designverdenen på rattkjelkekjøring. Ved å blande den nordiske snølandskapstradisjonen med et ekstremt høyteknologisk univers skaper vi en unik kombinasjon. Vi vil vise at design ikke nødvendigvis bare er en fin lampe, forteller Nima Shahinian.

Sammen med Anders Aannestad står han i spissen for prosjektet.

Se også: BBC sin omtale av kjelken

Rekord på 250 km/t

Nå vil vi utfordre designverdenen på rattkjelke-kjøring. 

Nima Shahinian og Anders Aannestad

«Snowspeed», som er navnet på kjelken, er designet for å utfordre den nåværende rekorden for en snøkjelke som er på 134 km/t fra 2014. Den ble satt av den britiske tv-personligheten Guy Martin. HiOA-studentene har som mål at kjelken skal opp i en fart på 250 km/t.

Tanken bak prosjektet var egentlig bare å lage en helt rå kjelke.

— Det har alltid vært en drøm å kunne eie den råeste kjelken, helt siden jeg var liten, sier Anders Aanestad til BBC.

Studentene forteller at prosjektet har ført til at lærere har måttet klø seg litt i hodet av de ambisiøse studentene og har skapt litt styr på høgskolens campus på Kjeller.

— Det er ingen typisk tradisjon for høyteknologi på skolen, og lærerne syntes kanskje vi var litt høylytte, sier Shahinian til Romerikes Blad.

Da prototypen av den første kjelken var ferdig, ble den etter hvert flyttet til kontorlokalene til Shahinians firma. Og det var først da da ting begynte å skje. Etter hvert fikk de med seg designerne Tom Ruud, Espen Jensvold og Sina Jahanbakhsh for å kunne fokusere på å modernisere prototypen for at den skal tåle den ekstreme hastigheten.

Toyota-samarbeid

Toyota Motorsport fikk nyss om dette og ønsket å inngå et samarbeid med designerne. De ble invitert til Tyskland for å teste en 50 prosent skalamodell av kjelken i Toyotas høyteknologiske vindtunnel som er verdens mest avanserte Formel 1-vindtunnel. I tillegg fikk de rådgivning av Toyotas fremste eksperter på området.

Designstudent Nima Shahinian sier han føler seg privilegert.

— Det er et fåtall i vår bransje som får tilgang til de fasilitetene, så dette var en unik mulighet. Vi fikk en hel dag med rådgivning av deres folk, og de stengte til og med museet så vi kunne oppleve de legendariske racerbilene som står der, sier Shahinian til Romerikes Blad.

Til nå er tre prototyper bygget og de håper å kunne være ferdig januar neste år. Studentene sier at rekorden ikke er det viktigste, men lærdommen de får av dette.

— Vi har ikke behov for å ha selve rekorden, men et slikt prosjekt gir oss som designere konkret lærdom og data vi kan bruke senere. Vi er privilegerte som får lov til å leve av dette, sier Aannestad til Romerikes Blad..

Aannestad og Shahinian (bildet) har gjort ting sammen tidligere. I bacheloroppgaven sin designet de nye reimer til psykiatriske pasienter. 

Shahinian fikk også millionkontrakt på en stikkontakt som han laget som skoleoppgave på Kjeller. 

Les også:

Velkommen til vårt kommentarfelt
Logg inn med en Google-konto, eller ved å opprette en Commento-konto gjennom å trykke på Login under. (Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang)

Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se Khronos debattregler her. God debatt!
Powered by Labrador CMS