Sofies univers: Finner du deg selv?

PublisertFredag, 14. februar 2014 - 12:14-OppdatertFredag, 21. februar 2014 - 8:39
Studentblogg. Allerede i fadderuka oppstår gruppedynamikken. Hvem er du i klassen?

Selv om høgskolen har 376 ulike studieretninger, finner vi de samme type studentene på hvert fakultet, i hver klasse… Hvilken studenttype er du?

Han som slutter etter to uker

Han er med på alt i fadderuka, og med sine spenstige historier får han raskt mange venner (han har blant annet tatt x-fil på Bali, snorklet med haier i Thailand og vunnet VM i pølsespising). Han virker veldig engasjert når han forteller om hvorfor han valgte akkurat dette studiet.

Men det viser seg at han har studert både tre og fire andre plasser før han startet her - han vil helst gjøre alt på en gang! Så da slutter han like godt etter to uker og begynner å jobbe i barnehage i stedet.

Han som egentlig skulle gått på BI

Fadderuka er bare et vors før han stikker videre og møter gutta krutt på Solli plass. Selv om alle kompisene hans går på BI eller Markedshøyskolen, var han keen på å gjøre noe nytt.

Dessuten har han prøvd seg som gründer (noe som fremdeles står oppført som arbeidstittel på Facebook), men det funka ikke helt (ifølge han selv tok det for mye tid). På høgskolen får han nye venner, men han ditcher aldri guttegjengen (som har holdt sammen siden barneskolen) for en klassefest.

Superstudenten

Hun er smørblid, tar utfordringer på strak arm og har alltid oversikt. Hun er selvskreven fadder (både fordi det er spennende å møte nye mennesker og fordi det er bra å ha på CV-en) og hun møter deg med åpne armer.

Det er BARE å stille spørsmål, men det er på én betingelse: at du blir med på allsang og quiz! ;-) Hun er den i klassen du spør dersom du er usikker på en innleveringsfrist eller hvilket klasserom det er i dag.

Skippertakstudenten

Den eneste måten han får vite om ukas arbeidskrav, er at han leser en annen skippertakstudents Facebook-status om at det er «2000 ord igjen og to timer til innlevering gitt :P».

Han setter dessuten veldig stor pris på at det er andre som også henger etter (det hjelper jo han veldig mye). Han blir tipset om at det er bedre å levere blankt enn å ikke levere i det hele tatt, og det er jo helt genialt når han er fyllesjuk. Helt til den dagen han må fylle ut tre blanke oppgaver på en uke.

Han har en generell innstilling om at man bare «må komme seg gjennom pensum». Helt til den dagen han faktisk skal begynne å jobbe med dette… Å, shit. Men det skal ikke stå på humøret! Det han ikke gjør av skolearbeid tar han igjen på artige kommentarer i timen.

Hun som kommer og går

Hun later som hun går på Blindern og ikke høgskolen. Hun kommer og går som hun vil, og dersom det går lang tid mellom hver gang hun kommer på skolen tenker de rundt henne: «Hæ, går hun her fortsatt?»

Hun har gjerne litt for mange jobber eller aktiviteter utenom studiet, og prioriterer heller det. Hun er også påpasselig med å fortelle om HVOR mye hun har gjort siden sist, og at det selvfølgelig kan være utfordrende å balansere alt som kreves av henne. Livet som moderne kvinne, liksom.

I forrige blogginnlegg skrev jeg at høgskolen er litt som videregående light. Det er ansvar for egen læring, jada, men hvis noen er borte litt for lenge er høgskolestudenter sitt ansvar bevisst: Da spør man om det har skjedd noe (det kan helst ikke gå mer enn to dager).

Få med deg tidligere blogginnlegg fra 2014:

Bortgjemt eller bortskjemt?

07.02.2014: Det nye studiebarometeret viser at høgskoler og universitet har et forbedringspotensiale. Se spørsmålene som studentene burde fått.

Les hele blogginnlegget her.

«Sosiale» medier

31.01.2014: HiOA er på Facebook, men hvor er studentene? Sofie kommer med tips om hvordan ta den helt ut i sosiale medier.

Les hele blogginnlegget her.

Skjerp deg!

24.01.2014: På dannelseseminaret ble det hevdet at vi må ta mer hensyn. Mora di jobber tross alt ikke her.

Les hele blogginnlegget her.

Nytt år, nye arbeidskrav

17.01.2014: Vi er godt i gang med 2014, og folk skriver at vi «lever tross alt i 2014» for fullt i kommentarfeltene (alltid et grundig og hardtslående argument - lurer på om folk skrev det før Kristus også? Sokrates bare «herregud (eller, det sa han kanskje ikke), hva er greia med at jeg må tømme et giftbeger? Vi lever tross alt i 298 år f. Kr»).

Les hele blogginnlegget her.

Ved å melde deg på vil du jevnlig få nyhetsbrev fra Khrono på epost.

Tips oss gjerne om aktuelle saker på tips@khrono.no.

Vennlig hilsen Tove Lie,
ansvarlig redaktør, Khrono

Nyhetsbrev

Meld deg på vårt nyhetsbrev og få oppdateringer rett til din e-post!

Fra seksjonene

Siste

Debatt

Karriere

Campus

Samfunn

Mest lest

Debatt

Etikk. Hans Christian Paulsen, leder for Studentparlamentet på Universitet i Oslo, mener å ha sett flere saker denne høsten, deriblant Kissinger-saken, som tilsier at UiO må etablere et etikkutvalg. 
Kvalitet. Studentenes hverdag vil stå i sentrum når kvalitetsmeldingen legges fram på nyåret, skriver Høyres stortingsrepresentant, Kristin Vinje.  
Forsking. Vi må innsjå at Noregs forskingsråd er eit dyrt og overflødig mellomledd, skriv førsteamanuensis Erik Døving, i dette innlegget. 

Campus

Samfunn