Statsråd Iselin Nybø tar styringen på det maritime simulatorlaboratoriumet på USN. Foto: USN

Fire nye sentre for fremragende utdanning

Fremragende. Torsdag presenterte statsråd Iselin Nybø (V) fire nye sentre for fremragende utdanning. For første gang er Universitetet i Sørøst-Norge tildelt en slik status. 4 av totalt 12 sentre er lokalisert ved Universitetet i Oslo.

Publisert Oppdatert

OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

(Saken er oppdatert med bilder og video fra Iselin Nybøs besøk i Vestfold).

De fire nye sentrene er plassert med to ved Universitetet i Oslo, ett ved Universitetet i Bergen og altså for første gang ett ved Universitetet i Sørøst-Norge. Disse fire sentrene får 30-35 millioner fordelt over fem år. Fra før av hadde Norge åtte slike sentre.

Fakta

Sentre for fremragende utdanning

Sentre for fremragende utdanning (SFU) ble opprettet i 2010 som en nasjonal prestisjeordning for utdanningsvirksomhet i høyere utdanning på bachelor- og mastergradsnivå. Et viktig krav til sentrene er formidling av oppnådde resultater og kunnskapsspredning.

Ordningen har vært administrert av Nokut (Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen), men når er det Direktoratet for Internasjonalisering og kvalitet i utdanningen (Diku) om har jobben.

SFU-status tildeles for fem år med mulighet for forlengelse i ytterligere fem år etter en midtveisevaluering.

Sentrene tildeles hver seg 30-35 millioner kroner over en fem års periode.

Fire nye sentre er oppnevnt 12. november 2019. Det er:

Fra før av har åtte sentre en slik status.

Av de totalt tolv sentrene er fire lagt til Universitetet i Oslo, som utmerker seg med flest fremragende miljøer innen utdanning.

Når det gjelder prosjektet ved Universitetet i Sørøst-Norge (USN) er USN vertsinstitusjon, mens Høgskulen på Vestlandet (HVL), NTNU Ålesund og UiT Norges arktiske universitet samarbeidspartnere. Senteret heter Centre of Excellence in Maritime Simulator Training and Assessment (COAST).

Det er viktig at vi får løftet statusen til undervisning, og at utdanning og undervisning for økt prestisje og oppmerksomhet.

Iselin Nybø

— Vi er veldig stolte over å ha fått vårt første senter for fremragende utdanning, sier rektor på USN, Petter Aasen til Khrono.

— Høyt internasjonalt nivå

SFU er en prestisjeordning for å stimulere fremragende kvalitet i norsk høyere utdanning. Forsknings- og høyere utdanningsminister Iselin Nybø var tilstede på campus Vestfold til USN da det blir offentlig kjent at USN får sitt første SFU.

— Fagmiljøene som får denne statusen er fremragende på et internasjonalt nivå. De har vist at de er nyskapende i sitt arbeid med utdanning og har store ambisjoner for videre utvikling, sier direktør i Diku, Harald Nybølet i en pressemelding, og han legger til:

— Sentrene er viktige pådrivere for utvikling av kvalitet i høyere utdanning, både på egen institusjon og for hele sektoren, sier Nybølet.

Maritim profesjonsutdanning

Senteret og samarbeidsprosjektet ved USN har fått navnet: Centre of Excellence in Maritime Simulator Training and Assessment (COAST).

Sentralt i senteret står bruk av simulering, virtual reality og lignende undervisningsmetoder som skal gi studenter økt digital maritim kompetanse og forberede dem på arbeidslivet.

Senteret har utgangspunkt i noe som er kalt Markom2020, et utviklingsprosjekt med mål om å heve kompetansen til norske sjøfolk.

Prosjektet innebærer et samarbeid og en arbeidsdeling innen maritim profesjonsutdanning. Institusjonene jobber sammen for å utvikle ny kunnskap og infrastruktur som kan deles.

I tillegg til USN-prosjektet er det følgende prosjekter som har fått den nye fremragende statusen:

Centre for Sustainable Healthcare Education (SHE), Universitetet i Oslo, Centre for Experimental Legal Learning (CELL), Universitetet i Oslo og Centre for Integrated Earth System Science Education (iEarth), Universitetet i Bergen.

Det var åtte kandidater i finalen.

Stolt rektor

Rektor på USN, Petter Aasen, er veldig stolt av at hans universitet nå har fått et fremragende senter for utdanning lagt til seg, men han er raskt ute med å presisere at USN har tre gode samarbeidspartnere i HVL, UiT og NTNU Ålesund.

— Dette er et godt eksempel på samarbeid og arbeidsdeling innenfor maritim profesjonsutdanning. Alle institusjonene jobber sammen for å utvikle ny kunnskap sammen og infrastruktur som kan deles, sier Aasen.

Det er Direktoratet for internasjonalisering og kvalitetsutvikling i høyere utdanning (Diku) som nå forvalter denne ordningen. Tidligere var jobben tillagt Nokut.

— Det går bra for USN for tiden. Dere fikk prisen for utdanningskvalitet til et annet miljø på Kongsberg for få uker siden?

— Jeg liker å tenke at det en konsekvent og målrettet satsing over tid som gir litt resultater. Det er veldig hyggelig at våre fagmiljøer utmerker seg på denne måten, og det er selvsagt til stor inspirasjon for hele universitetet, sier Aasen.

Han forteller at USN på ulike områder nå opplever økt interesse for den måten de har lagt opp til et samarbeid mellom arbeidsliv, region og universitet.

Fire av tolv sentre ved Universitetet i Oslo

Diku forklarer i en presseomtale at SFU-ordningen gir Norges fremste utdanningsmiljøer ressurser til å videreutvikle sine studier, og at ordningen innebærer en målrettet og langsiktig innsats for å stimulere til utvikling av undervisning og innovative tilnærminger til læring i høyere utdanning på bachelor- og masternivå.

Diku har nå opprettet fire nye sentre. Fra før av har Norge åtte slike sentre. Etter den nye tildelingen har Universitetet i Oslo hele fire sentre lokalisert hos seg.

Instituttleder for teknologi og sikkerhet fra UiT, Yngve Birkelund professor Salman Nazir fra USN, statsråd Iselin Nybø, USN-rektor Petter Aasen, prorektor ved HVL Liv Grimstvedt, DIKU-direktør Harald Nybølet, instituttleder for maritime operasjoner ved USN, Anne Kari Botnmark gledet seg over tildelingen av det nye senteret. Her på simuleringssenteret ved campus Vestfold. Foto: USN

Universitetet i Bergen har to, Det samme gjelder NTNU. I tillegg har Norges musikkhøgskole et slikt senter, og det samme gjelder filmskolen ved Høgskolen Innlandet.

Nybø: — Viktig å løfte fram undervisning og utdanning

Forsknings- og høyere utdanningsminister Iselin Nybø forteller at sentrene for fremragende utdanning er en viktig satsing for henne og regjeringen.

— Det er viktig at vi får løftet statusen til undervisning, og at utdanning og undervisning for økt prestisje og oppmerksomhet, sier Nybø til Khrono.

Nybø legger til at man trenger miljøer som går foran i arbeidet med å utvikle variert undervisning av høy kvalitet, for alle studenter fortjener å få god undervisning.

— Dette er jo andre gang på kort tid USN blir løftet fram for sin gode utdanningskvalitet. Jeg gleder meg veldig til å få se nærmere på opplegget på campus Vestfold, sier Nybø til Khrono rett i forkant av lanseringen.

Nybø trekker i tillegg fram at maritim sektor er en svært viktig sektor for Norge, det er en sektor med mange ansatte, mye penger og der kravene til sikkerhet er meget store.

— Det samarbeidet man her fått til mellom arbeidsliv og universitet er veldig spennende sier Nybø.

I sitt pressemateriell beskriver Diku også at samfunnet og arbeidslivet trenger gode kandidater fra universiteter og høyskoler.

— Derfor trenger vi flere sentre for fremragende utdanning. Hensikten med å ha egne sentre for fremragende utdanning er å stimulere til utvikling av undervisning og læringsmåter i høyere utdanning på bachelor- og mastergradsnivå, beskriver Diku.

Velkommen til vårt kommentarfelt
Logg inn med en Google-konto, eller ved å opprette en Commento-konto gjennom å trykke på Login under. (Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang)

Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se Khronos debattregler her. God debatt!
Powered by Labrador CMS