Velkomstorelesning for sykepleierne på kjeller Foto: Skjalg Bøhmer Vold

Ønsker meg mer dialog i undervisningen

Den tradisjonelle undervisningen gjør studentene til passive mottakere av kunnskap. Studenttillitsvalgt Therese Eia Lerøen ønsker seg mer dialog og mindre monolog.

Publisert Oppdatert

OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det føres en monolog, ikke en dialog. Oldtidens undervisnings- og vurderingsmetoder gjør ikke studentene godt nok rustet til et arbeidsmarked i stadig endring.

Kritisk tenkning, ny kunnskap og engasjement for fagområdet må utgjøre grunnmuren i enhver utdanning, for forelesere og studenter. Foreleserne må legge til rette for å dyrke studentenes kritiske evner, ikke skape en forventning om at oppramsing av pensum er det som teller i slutten av semesteret.

For det første kan små endringer i undervisningen gi store utslag på studentenes læring. Når vi vet dette, er det nærmest umoralsk å ikke gjøre det. Utsagnet stammer fra Anders Malthe-Sørensen, professor ved Universitetet i Oslo. Læringsarealene hvor studentene tilbringer tid på universitetene og høyskolene legger ikke opp til dialog. Vi sitter på rekke og rad oppover i et overfylt auditorium med en foreleser som forteller oss hva vi må kunne.

Hadde læringsarealene bestått av store arealer med rundbord hadde det vært lettere for foreleser og studenter å føre dialoger, løse caseoppgaver og diskutere pensum i undervisningen. Dette ville bidratt til mer aktive undervisningsformer. Det ville gjort det mulig for foreleser å bli kjent med studentenes kunnskapsnivå, tilrettelegge undervisningen bedre og kunne gjøre gode vurderinger av studentenes faglige utvikling.

For det andre må studentene testes i det de har lært gjennom varierte former for eksamen. Sekstimers eksamen på gjennomslagsark gjennom en hel bachelor er den billigste, men nødvendigvis ikke den beste måten å gjennomføre vurderinger på.

Oldtidens undervisnings- og vurderings-metoder gjør ikke studentene godt nok rustet til et arbeidsmarked i stadig
endring. 

Therese Eia Lerøen

Vurderingen blir en isolert del av utdanningen, og ikke en del av læringsprosessen. Studentene må vurderes etter andre egenskaper enn pugging og pensumgjengivelse under tidspress. Det mangler ikke på gode eksempler, men de er sjeldne. På enkelte utdanninger blir du på muntlig eksamen vurdert på bakgrunn av din egen presentasjon, men også på de kritiske tilbakemeldingene du gir dine medstudenters presentasjoner. Evnen til muntlig formidling og samarbeid er viktig i arbeidslivet.

Dessverre er det ikke mange nok som får god nok trening i dette i løpet av studietiden. Dersom studenter skal opparbeide seg evne til kritisk tenkning, kunnskapsutvikling og formidlingsevne må universiteter og høyskoler ta sitt ansvar på alvor. Studentene skal ikke være passive mottakere som reproduserer fakta de kunne googlet seg til.

Innlegget er først publisert i nye meninger i Dagsavisen og deretter på avisens debattsider.

Velkommen til vårt kommentarfelt
Logg inn med en Google-konto, eller ved å opprette en Commento-konto gjennom å trykke på Login under. (Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang)

Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se Khronos debattregler her. God debatt!
Powered by Labrador CMS