Studentene må med i niqab-diskusjonen

Jan Johnsen framhever betydningen av at studentene også får være med i diskusjonen rundt bruk av niqab før høgskolen tar sin beslutning om det omstridte hodeplagget.

Publisert Oppdatert

OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Jeg er enig med Tord Øverland i at studentene burde inviteres til å si sin mening om bruken av niqab i undervisningen på Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA).

Debatten i Khrono har vist at det er svært delte meninger i synet på dette hodeplagget. Mens flere av de ansatte har uttalt seg negativt om niqab i undervisningen, har studentprestene hevdet at vi ikke bør ha et slikt forbud. 

Les også: Niqab og høgare utdanning

Det samme har blitt hevdet på lederplass i studentavisa Universitas.

Den muslimske studentorganisasjonen, Islam Net, skriver på sine hjemmesider at niqab bør være tillatt. Det samme har de hevdet i en kronikk i Klassekampen i sommer, hvor de advarer mot at et niqabforbud  kan bidra til en radikalisering av studentene.

Vedtak om bruk av niqab bør ha legitimitet både hos de ansatte og hos 
studentene.

Jan Johnsen

Vedtak om bruk av niqab bør ha legitimitet både hos de ansatte og hos studentene. Derfor er det nødvendig  med en åpen diskusjon.

Det er fint at Nabeela Zeb på Kortsenteret, hvor hun etter min erfaring  gjør en utmerket jobb, står fram og sier at hun kan tenke seg å gå med niqab. Det er viktig at de muslimske studentene er med i denne diskusjonen.

Det bør derfor tas en grundig drøfting på hele Høgskolen i Oslo og Akershus

Etter min mening er det også nødvendig å få  teologisk ekspertise til å si noe om niqab har grunnlag i Islam/Koranen, eller er det først og fremst et uttrykk for en bekledning som er vanlig i Midtøsten og i enkelte asiatiske land? Det vil det være både interessant og relevant å få svar på, så lenge niqab fra enkelte hold blir omtalt som et religiøst plagg.

Som jeg hevdet i min kronikk (Kulturkollisjon i klasserommet), bør ledelsen ved  høgskolen klargjøre sitt syn på bruken av niqab.  Men beslutningen bør bygge på en forutgående diskusjon i de enkelte fag. Først da kan institusjonen  og fagene gi  klare signaler, og ikke sende doble budskap.

Etter grundige diskusjoner mellom ledelse ansatte og studenter, kan det jo hende at enkeltfag vil tillate bruk av niqab, for eksempel i storforelesninger.  Hvis dette er klarlagt på forhånd, vil alle kunne innrette seg etter vedtaket, og det burde ikke oppstå uheldige konfrontasjoner.

Det er uverdig når det skjer på den måten som vi har sett ved flere høgskoler og universitet at studenter først blir nektet å bære niqab når de har kommet inn på studiet – i enkelte tilfeller også etter at undervisningen har begynt.

Dette er negativt for studenten, for læreren og for institusjonen, ja,  for hele integreringsprosessen.

Velkommen til vårt kommentarfelt
Logg inn med en Google-konto, eller ved å opprette en Commento-konto gjennom å trykke på Login under. (Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang)

Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se Khronos debattregler her. God debatt!
Powered by Labrador CMS