Psykisk helse i barnehagen

Nord universitet setter psykisk helse i barnehagen på dagsorden.

OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

— Tidlig innsats og forebygging er en stor investering i folkehelse. For vi vet at der vi har satt inn tiltak tidlig, har effekten vært størst.

Det sier Kari Olafsen Aunet til nord.no. Hun er enhetsleder for barnehage i Levanger kommune, og en av de i alt 120 deltakerne som denne uken troppet opp på Nord universitet for å lære mer om psykisk helse i barnehagen.

— Søkertallene har vært overveldende. Vi kjører parallelle grupper, en i Levanger med drøye 70 deltagere, og en i Namsos med over 50, forteller universitetslektor og fagansvarlig Elin Børve. Et viktig studium mener fra venstre Kari Olafsen Aunet, Elin Børve og Åshild Karevold.

Studietilbudet er fullfinansiert av Oppvekstprogrammet Nord-Trøndelag, og har faglig mannskap fra BUP og Nord universitet (barnehagelærerutdanninga og helsefag). Målgruppa er ansatte i barnehager, både pedagoger og assistenter.

— Jeg mener bestemt at barnehageansatte er de viktigste folkehelsearbeidere i Norge. Det grunnlaget vi legger der er veldig viktig for hvordan barna utvikler seg senere, sier Børve.

— Jeg forventer å lære mye som jeg kan ta med inn i hverdagen, også til egne kolleger, sier Kristoffer Malmo, assistent i Læringsverkstedet Knøttene barnehage i Verdal.

Studielederne fortellet at man i studiet legger stor vekt på hvordan du skal gå frem når du er bekymret for et barn i barnehagen. Hva skal du se etter og hva skal du gjøre. Og hvordan skal du kjenne igjen et risikobarn.

— Det går mye på det å oppdage barn så tidlig som mulig og vite hva du skal gjøre og hvordan. Men også på relasjonsarbeid, både mot barn og foresatte, sier Åshild Karevold, studieleder ved barnehagelærerutdanningen.

Studiet vier også mye tid til hva som menes med høykvalitetsbarnehager og til hva som kreves av barnehageansatte her i forhold til tilknytning og relasjonskompetanse.

Fakta om psykisk helse i barnehagen

  • 10 studiepoeng
  • Samlingsbasert - tre samlinger høsten 2016 og tre samlinger våren 2017
  • Finansiert av Oppvekstprogrammet Nord-Trøndelag 
  • All undervisning lagt til Nord universitet, Namsos og Levanger
Velkommen til vårt kommentarfelt
Logg inn med en Google-konto, eller ved å opprette en Commento-konto gjennom å trykke på Login under. (Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang)

Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se Khronos debattregler her. God debatt!
Powered by Labrador CMS