OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Studenter "kjøper" graden

De som derimot tenker på personlig utvikling får bedre karakterer.

OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Studenter som ser seg selv som forbrukere; som tenker at universitetsgrad er et produkt man kan kjøpe, har større sjanse til å få dårligere karakterer enn studentene som ser på universitetsgraden som selvutvikling.

Det kommer fram i en forskning utført på 35 universiteter i England, skriver Times Higher Education på sine nettsider.

Forskningen, som ble publisert i januar i år, er utført av Louise Bunce og Amy Bird ved Universitetet i Winchester, og Siân Jones ved Universitetet i London.

Artikkelen, med originaltittelen “The student-as-consumer approach in higher education and its effects on academic performance”, sier at studenter ser på universitetsgraden sin på ulike måter.

Forskningen er utført på 603 studenter og forfatterne sier at de som “studerer bare for å studere” ble assosiert med en høyere forbrukerorientering, og i sin tur med lavere skoleprestasjoner. Forskningen var en empirisk undersøkelse der deltakerne blant annet måtte rangere to hypoteser: «jeg tenker på min universitetsgrad som et produkt jeg kjøpe» og «jeg ønsker å utvide min intellektuelle evner».

Deltakerne svarte på hver setning med en syv-punkts skala som angir hvor sterkt de var enige eller uenige. Resultatet viser at de aller fleste studentene mente at universitetsgraden var et produkt.

— Selv om det forventes mer av universitetene når skolepengene i England økes, må studentene være klar over at læring ikke kan kjøpes, sier forsker Luise Bunce til Times Higher Education.

Foto: Flickr.no/ Creative Commons

Velkommen til vårt kommentarfelt
Logg inn med en Google-konto, eller ved å opprette en Commento-konto gjennom å trykke på Login under. (Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang)

Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se Khronos debattregler her. God debatt!
Powered by Labrador CMS