Steinar Aas har hentet inspirasjon fra spill som Mario og Rayman i Enkis visuelle stil. Foto: Tommy Wiik

Masteridé fra HiOA kan bli læringssuksess

Som masterstudent på HiOA fikk Steinar Aas inspirasjon til å lage læringsspill for elever. Nå kan spillet også bli «god butikk» for Aas.

Publisert Oppdatert

OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Steinar Aas har etter masterstudier jobbet som lærer i flere år. Han så seg lei av et manglende tilbud på digital læring i grunnskolen. Derfor laget han et læringsspill.

Aas er mannen bak det interaktive læringsspillet Enki. Han tok lærerutdanning og siden master i IKT-støttet læring ved Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA). Det var mens Aas tok sin master at han begynte å jobbe med gründerideen om et læringsspill. Et spill som skal fungere som et læringsspill for elevene, og en ressurs for lærerne. De siste ukene har Enki fått bred omtalte i en rekke riksdekkende medier.

Små historier fanger oppmerksomhet

— Enki er et spill bygd opp av småhistorier i ulike brett. Å bygge en fortelling rundt ulike oppgaver er en måte å fange oppmerksomheten til spillerne og elevene på, sier Aas.

Læringsspillet blir nå utviklet med støtte fra Forskningsrådet og Innovasjon Norge. Aas mener spillbasert læring er et viktig verktøy for bedre læring, med flere fordeler.

— Enki bidrar også til å motivere elevene, siden det er spillbasert læring, mener Aas.

Enki er fremdeles et beta-produkt, som fremdeles er under utvikling, men spillet ble nylig gitt ut, med en abonnementsløsning for betaling.

Et nettbasert spill

Spillet er nettbasert og spilles rett i nettleseren. Spillet bygger på grunnskolelæreplanen for elever mellom åtte og tolv år. Som bruker lager man seg en spillfigur eller avatar, og spilles på brett sammen med medelevene.

(Illustrasjon: Asio)

I spillet er det også en chatt-funksjon hvor elever og lærere kan kommunisere.

Aas har etablert firmaet Asio som nå står for den videre utvikling av spillet. De jobber med en svensk versjon av Enki, samt at de også ser for seg å lage en engelsk versjon.

Han sier de trenger å utvide både fagfelt og trinn, som nå består av matte og engelsk for 5. og 6. klassetrinn. 

Første gründerspire i masterstudiet

Leikny Øgrim, professor ved Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI), sier masterstudiet IKT-støttet læring ikke er en utdanning for gründere, men at Aas selv tok initiativet til å gå langt med læringsspillkonseptet.

— Arbeidet har gått langt utover det masterstudiet tilbyr. Han så muligheten for å treffe andre med samme interesse, skape nettverk og dele ideer. Men vi har stått som faglige garantister ved å skape kontaktnett. Vi har også hjulpet med å søke penger til prosjektet fra Forskningsrådet og Kjeller Innovasjon, sier Øgrim.

Øgrim er svært fornøyd med hvor langt Aas har kommet med gründerprosjektet, som begynte som masteroppgave. Masterstudiet IKT-støttet læring tilbyr mange muligheter for studentene, men de fleste havner ikke i gründervirksomhet.

Manusforfatter ser potensiale

Lektor Christian Buffon har stått for å fylle inn informasjon i rammene, for å gjøre tekstinnholdet relevant til et faglig nivå i spillet. Han er blant flere manusforfattere i prosjektet. Han synes Enki både er nytenkende og har mye potensiale for videre utvikling.

— Spillet er foreløpig begrensa innenfor matematikk og engelsk, men mulighetene ligger for å putte inn flere fag. Vi er sånn sett med på å få det digitale inn i læreplanen, forteller Buffon.

Ulike støttespillere

Aas (bildet under) poengterer at han ikke hadde kommet i gang med prosjektet viss det ikke var for støttespillerne.  Han sier man må ha et bredt team.

— Vi har et bredt team med kompetanse. Grafikere har vært studenter fra Fakultet for Teknologi, kunst og design på HiOA og elever ved Norges Kreative Fagskole (NKF) i startsfasen, men nå er det hovedsakelig profesjonelle frilansere som bidrar på dette. Fra Norges Informasjonsteknologiske Høgskole (NITH) har vi hatt bidrag innen spilldesign og webutvikling, og de fleste programmerene har vært rekruttert fra Universitetet i Oslo (UiO). Disse har nå gjennomført sine studier og satser fulltid på prosjektet Enki, sier Aas.

— Enki er innovativt

Med bachelor i programmering og nettverk ved UiO, samt programmering som hobby, er Stian Sandvold blant de som skal ro prosjektet i havn.

— Jeg synes Enki er ganske innovativt. Jeg tror det blir en bra suksess, også fordi det kan hjelpe elever med læringsvansker. I tillegg tar man enklere til seg informasjon gjennom datamaskinen, mener Sandvold.

Velkommen til vårt kommentarfelt
Logg inn med en Google-konto, eller ved å opprette en Commento-konto gjennom å trykke på Login under. (Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang)

Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se Khronos debattregler her. God debatt!
Powered by Labrador CMS