Studenter på barnehagelærerutdanningen på Høgskolen i Oslo og Akershus har musikkundervisning. Nå blir det foreslått at de skal kunne bli barnehagelektor, hvis de tar master. Foto: Benjamin A. Ward / HiOA

Lanserer barnehagelektor

Norske lærerutdannere foreslår en ny stilling i norske barnehager: Barnehagelektoren.

Publisert Oppdatert

OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I dag tirsdag 7. juni diskuterer Stortinget meldingen om barnehagene Stortingsmeldingen «Tid for lek og læring. Bedre innhold i barnehagen». Meldingen har fått blandet mottakelse.

Se også: Her er innstillingen til dagens debatt i Stortinget

Midt oppe i denne behandlingen kommer Nasjonalt råd for lærerutdanningen (NRLU) med et nytt forslag i barnehagedebatten: nemlig å innføre en ny stillingskategori: Barnehagelektoren.

— Stortingsmeldingen er for svak på området rundt utvikling av master og forskningsbasert utvikling i barnehagene og utdanningen vår, sier Ivar Selmer-Olsen (bildet over). 

Vi er også bekymret for at utdanningen av barnehagelærere blir litt annenrangs

Ivar Selmer-Olsen

Han er prorektor på Dronning Mauds Minne Høgskole (DMMH), og legger fram forslaget sammen med dekan for lærerutdanningen på Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA), Knut Patrick Hanevik.

Mål om femårig utdanning

Knut Patrick Hanevik (HiOA) og Ivar Selmer-Olsen, Dronning Mauds Minne Høgskole (DMMH) la fram strategier for utvikling av masterprogram og ny karrierevei til barnehagelektor på NRLUs møte 1. og 2. juni 2016.

Sist uke var NRLU samlet på Høgskolen i Oslo og Akershus. En av sakene på dagsorden var «Barnhagene i endring - konsekvenser for barnehagelærerutdanningen».

Selmer-Olsen trekker fram at etter fokus på kvalitet i barnehagene, og nå tilnærmet full barnehagedekning, er tiden inne for å satse på barnehagelektoren.

— Et framtidig mål om 5-årig barnehagelærerutdanning må stå fast, men realistisk sett kan et krav om 5-årig barnehagelærerutdanning se ut til å ligge så langt fram i tid at man bør se på mellomløsninger, sier han og legger til: 

— Vi foreslår derfor å innføre en ny stillingskategori i barnehagene for personer med utdanning fra universitets- og høgskolesektoren: barnehagelektor, og at det satses på utvikling av masterprogram for å imøtekomme dette basert på en gjennomgang av de mastergradsprogrammene som allerede er utviklet for barnehagefeltet.

Stor støtte fra hele NRLU

NRLUs leder, Elaine Munthe, (bildet under) forteller etter ukas møter at hele rådet støttet opp under de strategier som Hanevik og Selmer-Olsen la fram om å utvikle en karrierevei til barnehagelektor.

— Barnehager har bruk for mer forskningskunnskap om barn og barnehage, påpeker Munthe og fortsetter:

— Men det har vist seg vanskeligere å få barnehagelærerne til å ta master, og det er ikke så veldig rart, de har jo ikke fått noen uttelling for slike valg rent karrieremessig. Å satse på master som kompetanseutviklingsstrategi vil gi mer systematisk kompetanseutvikling enn å tilby mange slags ulike kurs. 

Munthe forteller at hun ser utspillet som svært spennende, og at det kan ses i sammenheng med retningen som blir streket opp av regjeringen i barnehagemeldingen.

Gapet mellom utdanningene øker

Ivar Selmer-Olsen trekker også fram at med innføring av ny femårig utdanning for grunnskolelærere øker gapet mellom disse to utdanningene.

— Først og fremst ser vi behovet for mer satsing mot master og forskning innen barnehagelærerutdanningen, men vi er også bekymret for at utdanningen av barnehagelærere blir litt annenrangs og at gapet mellom de to utdanningene øker, sier Selmer-Olsen.

Flere karrieremuligheter

Han poengterer at man har mastertilbud i dag flere steder, men at utfordringen i dag er at de som først og fremst ser for seg å jobbe i barnehage og ikke bli høgskolelærere eller forskere, ikke har så mange karrieremuligheter.

— Barnhageansatte er lønnet etter stillingskategori og ikke etter hvor mye utdanning de har. En innføring av barnehagelektor vil bli en ny karrierevei i barnehagen, og jeg er helt sikker på at det vil stimulere flere til å ta master. Det vil gi mer forskningsbasert kompetanse i barnehagene, og det vil både barna og barnehagene nyte godt av, sier Selmer-Olsen.

Velkommen til vårt kommentarfelt
Logg inn med en Google-konto, eller ved å opprette en Commento-konto gjennom å trykke på Login under. (Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang)

Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se Khronos debattregler her. God debatt!
Powered by Labrador CMS