Urolig for mastersatsingen for lærere

Lærerstudentene etterlyser bedre satsing på lærerutdanningen. Det gjør stortingspolitiker Marianne Aasen også (Ap).

Publisert Oppdatert

OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Pedagogstudentene peker på at i statsbudsjettet fremkommer det at regjeringen vil gjøre flere grep for å rekruttere flere studenter til flere av lærerutdanningene. Det foreslås å utvide Praktisk pedagogisk utdanning (PPU) med 350 nye studieplasser, utvidelse av stipendordninger for yrkesfaglærere og kompetanseheving av barnehagelærere.

— Pedagogstudentene ser det som positivt at det gjøres grep for å rekruttere flere lærere, men savner midler som bidrar til kvalitetsheving av lærerutdanningene knyttet til oppfølging og frafallsproblematikk, uttaler leder Silje Marie Bentzen (bildet under), i en pressemelding.

Fortsatt lav finansiering

— Pedagogstudentene er skuffet over at lærerutdanningene fortsatt plasseres i de laveste finansieringskategoriene i finansieringssystemet i høyere utdanning, og at systemet fortsatt stimulerer til kvantitet framfor kvalitet, uttrykker Bentzen, og tilføyer:

— Med regjeringens ambisjoner for lærerutdanningene, hadde vi forventet at dette tydeligere ble gjenspeilet i finansieringen av lærerutdanningene.

Pedagogstudentene mener et yrkesfagsløft forutsetter et løft av PPU. PPU er den lærerutdanningen som utdanner flest lærere, samtidig som utdanningen har en utdatert rammeplan fra 2005. PPU utdanner lærerne som skal undervise yrkesfagelevene allmennfag, uten at dette prioriteres i utdanningen.

— Vi forventer nå en snarlig satsning og kvalitetsheving av PPU som er den største, men mest forsømte lærerutdanningen i Norge. Dette må det gjøres noe med nå, sier Bentzen.

50 nye stipendiater

Regjeringen foreslår 50 nye rekrutteringsstillinger til innføringen av femårig lærerutdanning.

Disse stillingene er enda ikke fordelt mellom institusjonene, men statssekretær Bjørn Haugstad sier til Khrono at Tromsø og NTNU kommer til å komme godt ut av fordelingen. 

Pedagogstudentene vil berømme regjeringen for dette nødvendige kvalitetsgrepet. Kapasitetsbygging i uh-sektoren er en forutsetning for utviklingen av lærerutdanninger av høy kvalitet.

— Vi ser at regjeringen gjør noe med tanke på den nye lærerutdanningen, men er det nok, spør stortingspolitiker Marianne Asen (bildet over) (Ap).

— Tiden går fort, og spørsmålet er om det ligger nok muligheter og midler i budsjettet slik at institusjonene kan bygge den nye lærerutdanningen med høyere kvalitet som vi alle ønsker oss, sier Aasen til Khrono.

— Statsbudsjettet vi nå behandler varer fram til 1. januar 2017 og da er det bare et halvt år igjen til den femårige masterbaserte lærerutdanningen skal på lufta, legger Aasen til.

Hun peker på at det for Arbeiderpartiet ser ut som om denne reformen kan være underfinansiert.

Vil ha sin del av kaka

— Vi er klare for å styrke utdanningsforskning og yrkesfaglærerutdanning, sier rektor på Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA), Curt Rice, som ønsket en tydeligere satsing på forskning for velferd og helse.

Regjeringen bevilger flere hundre nye stillinger til forskerutdanning, såkalte rekrutteringsstillinger. 50 nye stillinger i forskning på og for lærerutdanning er ikke ferdig fordelt i forslaget til statsbudsjett.

— Høgskolen i Oslo og Akershus har en av landets viktigste lærerutdanninger, og jeg forventer at regjeringen og Stortinget kommer til å styrke HiOAs evne til å levere utdanning og forskning for lærerutdanningene, gjennom doktorgradsstillinger, sier rektor Curt Rice, i en pressemelding fra HiOA.

— Forskning på og for norsk skole er helt avgjørende for å lykkes med det lærerløftet og den femårige lærerutdanningen regjeringen planlegger.

Håper på flere studieplasser

Høgskolen i Oslo og Akershus har sentral rolle i etter- og videreutdanning av lærere og skoleledere, som det er satt av over en milliard til i årets statsbudsjett. Dessuten forventer HiOA å få mange av de 350 studieplassene for yrkesfaglærerutdanning som ikke er fordelt.

— HiOA har en nasjonal rolle i å utdanne lærere i yrkesfag, som det er mangel på i hele landet. Derfor utdanner vi både i vår region og på Vestlandet, der det er stort behov for å utdanne teknologer til gode yrkesfaglærere, sier Curt Rice.

Velkommen til vårt kommentarfelt
Logg inn med en Google-konto, eller ved å opprette en Commento-konto gjennom å trykke på Login under. (Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang)

Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se Khronos debattregler her. God debatt!
Powered by Labrador CMS