Freud, du har avslørt meg

Som pedagogikkstudent tar man stilling til mange ulike teorier.

OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Når man leser er det ganske naturlig å ta utgangspunkt i egen skolegang, som en personlig referanse til diverse undervisningssituasjoner. Vi får økt innsikt om hva, hvordan og hvorfor. Det er først nå som voksen, når jeg leser med akademiske briller, at jeg virkelig forstår hvorfor jeg handlet som jeg gjorde på ungdomsskolen. Jeg ser det i lys av psykologiske teorier. Damn you, Vygotsky, hvorfor visste jeg ikke det før, liksom.

Når jeg leser alle disse teoriene kan jeg ikke forholde meg passivt til det. For å si det enkelt: De handler om meg og deg (åh, var ikke det nydelig og mellommenneskelig?). Dersom jeg leser noe og jeg føler meg truffet, både positivt og negativt, så kan jeg ikke bare overse det.

Og da blir det samtidig så ironisk dersom  jeg «bryter reglene». Som lærerstudent vet jeg for eksempel at variasjon er en viktig nøkkelfaktor for å holde på oppmerksomheten til elevene. Jeg vet at ulike læringsstrategier er nødvendig for å tilegne seg kunnskap.

… Men hva gjør jeg? Jeg har én læringsstrategi, jeg. Og det er å pugge meg i hjel. Så fantastisk pedagogisk da, Sofie. Eller, jeg skal ikke være SÅ streng mot meg selv - det hender jo faktisk at jeg våger meg til å gule ut noen viktige begreper. Varierer jeg metodene mine i eksamenslesingen? Eh, teller det at jeg bytter sittestilling mens jeg leser i seks timer i strekk?

I går leste jeg en artikkel om forsvarsmekanismer hos elever, og etter hvert gikk det opp et lys for meg. Ikke et hyggelig og varmt lys - mer som at lyspæra er i ferd med å svikte, og lampa flakker febrilsk. Jeg måtte til slutt legge bort artikkelen. For det var da jeg skjønte det: hele denne eksamenslesingen er jo en lang serie av: forsvarsmekanismer. La meg illustrere:

Sofie Frøysaa er Khronos uhøytidelige studentblogger. Som lærerstudent og standup-komiker samler hun på gode formuleringer.

[[{"fid":"3235","view_mode":"default","fields":{"format":"default","field_file_image_alt_text[und][0][value]":"","field_file_image_title_text[und][0][value]":"","field_op_caption[und][0][value]":"","field_op_caption[und][0][format]":"filtered_html","field_byline[und][0][value]":"","field_image_tags[und]":""},"type":"media","attributes":{"height":"600","width":"450","class":"media-element file-default"}}]]

På fritiden kjemper hun aktivt for at kj-lyden ikke skal dø ut, og som kommende norsklærer vil hun helst tapetsere klasserommet med Ibsen-sitater.

På fredager publiseres nye innlegg fra Sofies univers. Velkommen skal du være! 

Fortrengning

Mamma ringer og spør hvordan det går med eksamenslesingen. «Eksamen? Oi, hehe, joda, det går fint, det. Jeg har lest dritmasse!» Mamma: «Er det lenge til?» Jeg: «Jada, det er veldig lenge til, altså, så jeg har god tid til å lese». Mamma: «Når er den?» Jeg: «Hm?»

Rasjonalisering

Ja, OK, da. Jeg har kanskje ikke lest så mye akkurat i dag - men det er bare akkurat i dag, da. Det er så mye annet å gjøre! Og det er jo ikke min feil, ikke sant - først måtte jeg på jobb (for det er jo ikke akkurat nok å leve på studielånet i detta landet), lage mat, henge opp tøy (tenk hvor lang tid det tar å henge opp sokker!?), og etterpå skal jeg møte en kompis jeg ikke har møtt på lenge, for det er jo viktig å holde kontakten.

Forskyvning

Da minner mamma meg på at det er viktig å prioritere eksamen nå. Jeg svarer at herregud, mamma, det er så TYPISK deg å passe på meg (rart det der, siden hun er moren min), hvorfor skal hun blande seg opp i hva jeg gjør? (rart det der, siden hun er moren min), kan hun ikke unne meg litt fri fra eksamensstresset? Som om jeg ikke FORTJENER å ta en liten pause? (Ja, stakkars meg som har gratis utdanning).

Regresjon

… Men så skjønner jeg jo at mamma har rett, og i et lite øyeblikk går jeg mentalt tilbake 20 år i tid og får et sammenbrudd: «Mammaaaa, jeg er så sliii-hi-hi-ten! Kan ikke du komme hit og trøste meg?»

Freud, du har avslørt meg.

Få med deg tidligere blogginnlegg i Sofies univers:

Er du skikket?

02.05.2014: Hva innebærer det å være skikket? Holder det liksom ikke å kunne gå og prate samtidig..?

Les hele blogginnlegget her.

Pauseunderholdning

04.04.2014: Eksamensnerver? Du vet du har lest pensum litt for lenge i strekk når…

Eksamensperioden kommer snikende, og i tillegg har du arbeidskrav/case-oppgaver som skal gjøres før den tid. Stressfølelsen er i aller høyeste grad tilstede. Et gjennomgående råd til studenter er hvor viktig det er med pauser i lesingen. «Gå deg en tur», «ta et avbrekk og gå på kafé!» Problemet er bare når disse pausene blir litt for lange, og som vi alle vet: at det å gå deg en tur innebærer en tur på Internettet.

Les hele blogginnlegget her.

Den virkelige gullrekka

29.03.2014: Snart er det mai og russetid. Som voksne er det viktig at vi er vårt ansvar bevisst og støtter ungdommen i deres russeaktiviteter. Sofie forklarer hvorfor dette er nødvendig.

Les hele blogginnlegget her.

Det var så vidt jeg orket å skrive dette

21.03.2014: Det kan virke som lærerstudentene har tatt ferie allerede. Men det skulle jo bare mangle.

Les hele blogginnlegget her.

Alt var så mye bedre før

14.03.2014: 2014 er så 2014, ass. Men hva vil dagens studenter egentlig mimre om på reunionparty om tretti år? Sofie har noen teorier.

Les hele blogginnlegget her.

En mørk affære

07.03.2014: Det er 8. mars, og i den anledning har jeg tatt meg en tur på nettet for å se hva mannen i gata mener om kvinnedagen og feminismebegrepet. Overraskende nok, ble det en mørk affære.

Les hele blogginnlegget her.

Hva er greia med OL, liksom?

21.02.2014: Jeg er veldig glad i akademiske briller, men ikke fullt så glad i OL. I forbindelse med OL har HiOA invitert studenter og ansatte til å følge sendingene med akademiske briller. Jeg er veldig glad i akademiske briller, men jeg er ikke fullt så glad i OL. Derfor skulle jeg ønske at HiOA kunne hatt et alternativt tilbud - ja rett og slett tilpasset undervisning for oss som ikke bryr oss om OL (med mindre det bare er meg, da).

Les hele blogginnlegget her.

Finner du deg selv?

14.02.2014:  Allerede i fadderuka oppstår gruppedynamikken. Hvem er du i klassen?

Les hele blogginnlegget her.

Bortgjemt eller bortskjemt?

07.02.2014: Det nye studiebarometeret viser at høgskoler og universitet har et forbedringspotensiale. Se spørsmålene som studentene burde fått.

Les hele blogginnlegget her.

«Sosiale» medier

31.01.2014: HiOA er på Facebook, men hvor er studentene? Sofie kommer med tips om hvordan ta den helt ut i sosiale medier.

Les hele blogginnlegget her.

Skjerp deg!

24.01.2014: På dannelseseminaret ble det hevdet at vi må ta mer hensyn. Mora di jobber tross alt ikke her.

Les hele blogginnlegget her.

Nytt år, nye arbeidskrav

17.01.2014: Vi er godt i gang med 2014, og folk skriver at vi «lever tross alt i 2014» for fullt i kommentarfeltene (alltid et grundig og hardtslående argument - lurer på om folk skrev det før Kristus også? Sokrates bare «herregud (eller, det sa han kanskje ikke), hva er greia med at jeg må tømme et giftbeger? Vi lever tross alt i 298 år f. Kr»).

Les hele blogginnlegget her.

Velkommen til vårt kommentarfelt
Logg inn med en Google-konto, eller ved å opprette en Commento-konto gjennom å trykke på Login under. (Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang)

Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se Khronos debattregler her. God debatt!
Powered by Labrador CMS