Eirik Kollerøy i Bedriftsforbundet trekker fram at mange små og mellomstore bedrifter ikke for markedsført seg overfor studentene fordi typiske karrieredager ikke er lagt opp for dem. Foto: Oslo Høyre

Betaler for å gjøre seg lekre for studentene

Bedrifter betaler godt for å holde stands og foredrag for å tiltrekke seg studenter fra økonomi og administrasjon under karrieredagen.

Publisert Oppdatert

OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I dag, torsdag 17. oktober, arrangeres karrieredagen for studentene på fagene innen økonomi, revisjon, administrasjon og ledelse. For første gang er denne karrieredagen lagt til karriereuka som arrangeres for hele Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA).

For å være med på Karrieredagen må bedriftene betale inngangspenger på mellom sju og ti tusen kroner. For å holde en bedriftspresentasjon på skolen må bedriftene i tillegg betale mellom tre og åtte tusen kroner. 

— Vårt mål er å gjøre studentene mer forberedt på hva som venter dem etter endt utdannelse, samt knytte relasjoner mellom studentene og næringslivet, sier leder i Næringslivsutvalget, Jenny Berthelsen.

— Omsetningen blir brukt til å arrangere Karrieredag, kurs og andre arrangementer til gode for studentene. Vi er en non-profit organisasjon og det er vedtektsfestet at alle inntektene skal komme studentene til gode, sier hun.

Små og mellomstore bedrifter uteblir

Eirik Kollerøy, næringspolitisk rådgiver hos Bedriftsforbundet mener at karrierearrangementer ikke er egnet for små og mellomstore bedrifter og at disse arbeidsgiverne dermed ikke får profilert seg. Han peker på at små og mellomstore bedrifter utgjør majoriteten av norsk næringsliv, men kanskje likevel ikke blir lagt merke til av studentene.

— Det er nesten bare de store bedriftene som er representert under karrierearrangementene, men det er et mindretall av studentene som faktisk får jobber i disse bedriftene. De mellomstore bedriftene er i like stor grad som de store interessert i nyutdannede, men de får ikke kontakt med studentene, sier han.

Byr på mange muligheter

Kollerøy opplyser at små og mellomstore bedrifter byr på mange muligheter for nyutdannede. Han råder studentene til å undersøke de små og mellomstore bedriftene og forsøke å se mulighetene de kan by på.

— Når man jobber i en mellomstor bedrift har man ofte et bedre totaloversikt enn det man har i de store bedriftene. De små bedriftene byr på breddekunnskap, mens man i store bedrifter ofte rekrutteres til spesifikke avdelinger og jobber innenfor et spesifikt område, sier han.

Han legger til at det bør opprettes egne arenaer der små og mellomstore bedrifter også kan presentere seg for studentene, og viser til at sosiale medier kan være et utgangspunkt.

Studentforening

Næringslivsutvalget ved Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA) er en studentforening som fokuserer på markedsføring av studenter på økonomisk-administrative studier. De arrangerer en egen karriere dag for studentene på fagene økonomi, revisjon, administrasjon og ledelse.

Nytt av året er at de samarbeider med Karriereutvalget ved HiOA og at næringslivsutvalget har lagt sin karrieredag til hele HiOAs karruiereuke som går fra 14-18. oktober.

Mener det er verdt innsatsen

DnB er en av de som viser interesse for å presentere seg for studentene. De reiser Norge rundt for å holde bedriftspresentasjoner og stiller opp på karrieredager over hele landet. Glenn Menkin er rekrutteringsansvarlig hos DnB. Han forteller at det er ressurskrevende å være med på slikt, men legger til at det er verdt det.

— Hvis det er godt arrangert hvor vi treffer mange studenter, så er det absolutt verdt det. Vi bruker mellom 30.000 - 50.000 kroner på hver karrieredag avhengig av hvilke skole det er. Vi pleier å ha mellom 3-8 godt forberedte medarbeidere på en karrieredag. I tillegg så har vi med standsmateriell, sier Menkin.

Academic Work, et av landets ledende aktør innenfor bemanning av «Young Professionals» er også ofte ute på bedriftspresentasjoner og karrierestands. De legger stor vekt på slike anledninger.

— For oss er det viktig å være ute på campus og møte studentene ansikt til ansikt. Vi får møte studentene samtidig som de også får svar på sine spørsmål, sier markedssjef i Academic Work, Karin Källen.

— Vi legger i dag 20 prosent av vårt markedsføringsbudsjett på karrieredager, stands og bedriftspresentasjoner. Utenom direkte kostnader legger vi også en del ressurser til planlegging og gjennomføring, forteller Källen.

Mange er ikke representert

DnBs Glenn Menkin gjør oppmerksom på at de fleste studentene får jobber i mindre bedrifter som ikke er representert under karrieredagene og råder utvalgene til å ta hensyn til dette.

— En av hovedoppgavene til næringslivsutvalgene er å være et godt bindeledd mellom studenter og arbeidsgivere. Næringslivsutvalgene bør hjelpe og invitere flere arbeidsgivere som ikke nødvendigvis har ressurser til å stille opp på slike dager. De fleste studenter vil ende opp hos andre arbeidsgivere enn de som er på karrieredagene, poengterer Menkin.

Omfattende rekrutteringsrutiner

De store bedriftene har omfattende rekrutteringsprogram. Mange har egne avdelinger som kun jobber med rekruttering. I tillegg til bedriftspresentasjoner og karrierearrangementer bruker bedriftene endel ressurser på å tilrettelegge studentenes overgang fra studier til arbeidsliv. Blant annet er det mange som tilbyr praktikantstillinger og opplæringskurs.

Bedriftsforbundet peker på at små og mellomstore bedrifter ikke har like omfattende rekrutteringsrutiner og at dette kan være grunnen til at de ikke er representert under karrierearrangementene.

— Små bedrifter rekrutterer ikke regelmessig, men bare når de trenger det. Når de rekrutterer bruker de stort sett stillingsannonser på internett, sier Bedriftsforbundets Eirik Kollerøy.

Studenter bestemmer selv

Anette Børsum er prosjektkoordinator for Karriereuka på Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA). Hun viser til at det er studentene som selv er ansvarlig for å invitere arbeidsgivere de mener er aktuelle.

— Det er studentrepresentanter fra forskjellige utdanninger som arrangerer karrieredagene, så de inviterer arbeidsgivere og aktører som de mener er aktuelle, sier Børsum.

Velkommen til vårt kommentarfelt
Logg inn med en Google-konto, eller ved å opprette en Commento-konto gjennom å trykke på Login under. (Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang)

Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se Khronos debattregler her. God debatt!
Powered by Labrador CMS